Enkele post bekijken
  #2  
Oud 4th June 2012, 15:30
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
‘Facebook, nog wat eten en domme spelletjes'

‘Facebook, nog wat eten en domme spelletjes'


‘Mijn kot opruimen heb ik nooit graag gedaan. Behalve in de examens. Dan begon ik eraan, om nog niet te moeten studeren.'



Eva – haar echte naam heeft ze liever niet in de krant – heeft jaren met uitstelgedrag gekampt. ‘In het middelbaar ging het allemaal vlot en heb ik de slechte gewoonte gekweekt om met niet te veel studeren er toch door te raken.'

Toen ze met Germaanse talen begon aan de Leuvense universiteit, keek ze tegen een veel grotere berg stof aan. Maar ze liet de dikke cursussen onaangeroerd tot vlak voor het examen. ‘Dan schoot ik last minute in gang om een nachtje door te trekken. Ik stampte alles in mijn kortetermijngeheugen. Vreemd genoeg was ik meestal nog geslaagd ook. Mijn studiegenoten reageerden daar met ongeloof op.'

Ze beschrijft haar uitstelgedrag. ‘Zo'n cursus lag dan voor me, maar ik slaagde er niet in te beginnen. Eerst Facebook checken, domme spelletjes op het internet spelen, nog iets eten. En naderhand ben je boos op jezelf om al de tijd die je verkwanseld hebt. Bij momenten had ik tijdens het blokken diep in de nacht wel het gevoel dat er echt iets mis was met mij. Maar hulp heb ik nooit gezocht. Ik had altijd iets van: volgende keer beter.'

Het liep pas goed fout met haar thesis.

‘Daar ben ik veel te laat aan begonnen. Ik wist dat het voor de tweede zit zou zijn. De laatste week voor mijn thesis af moest, ben ik nog in allerijl aan het schrijven geslagen maar helaas, het is niet meer in orde gekomen.'

‘Ik ben nadien nog tolk gaan studeren aan de hogeschool en daar liep het anders. Je moest naar de les, je moest elke dag oefenen. Ik had de kans niet meer dingen voor mij uit te schuiven zoals op de unief. Ik ben trotser op dat diploma dan op dat van de universiteit. Ik zit toch wat met een slecht gevoel omdat ik het puur op dat kortetermijngeheugen gehaald heb.'

Eva werkt nu voor een internationaal bedrijf en heeft geen last meer van haar uitstelgedrag.


DS, 04-06-2012
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden