19th September 2012, 18:12
|
Registered User
|
|
|
|
‘Boete of niet, elk kind moet een iPad hebben’
Ik word er eigenlijk ook een beetje geirriteerd rond al die heisa van de modernisering op school op de opkomst van de iPad. Het is en blijft natuurlijk wel een grote stap in de voorruitgang van de technologie, maar persoonlijk vind ik dit niet geschikt in het onderwijs, mits uitzondering van hogere studies. Leerlingen van het secundair onderwijs hebben dit absoluut niet nodig. Ik ben dan ook voorstander van het ouderwetse boek, de cursus van de leerkracht en/of eigen notities. Misschien moeten we ons daar meer op concentreren, want onderzoek stelt ook vast dat leerlingen absoluut niet meer op een serieuze en aanvaardbare manier kunnen schrijven. Door altijd computers, laptops, iPads te gebruiken, gaat dit zeker en vast niet verbeteren.
Ten tweede vind ik het ook schandalig dat ouders worden verplicht om dit materiaal aan te kopen. Laura vraagt ook wat de meerwaarde is van dit toestel voor een jongere tussen de twaalf en de achttien jaar? Ik zie ook niet meteen een antwoord. Leerlingen en jongeren gaan absoluut niet meer bij de lessen betrokken worden en zelfs nog associaler worden door altijd achter een computer te zitten. Als leerkracht moet je voldoende differentiëren om de diversiteit in de klas te bewaren, maar dat is wordt dan wel enorm moeilijk.
Ik stel mij ook meteen de kritische opmerking dat het toch niet allemaal even eenvoudig is voor ouders om dit te kunnen kopen. Weten leerlingen en/of jongeren hoe ze hiermee moeten omgaan en vooral hoe ze met dit materiaal respectvol moeten omgaan? Weten leerkrachten wel of leerlingen voldoende mee zijn met de lessen en, sterker nog, kunnen zijn leerlingen wel goed in de gaten houden met het gebruik van de iPad?
Dit zijn slechts een aantal vragen die ik me stel. En als ik hier eerlijk op antwoord, ben ik niet echt overtuigd om iPad in de klas te gebruiken!
|