Enkele post bekijken
  #5  
Oud 20th September 2012, 22:53
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Triest nieuws in een land waar Frans één van de landstalen is. Eveneens omdat leerlingen al vanaf het vijfde leerjaar de eerste lessen Frans krijgen (soms zelfs vroeger), wat niet het geval is met de Engelse taal. Anderzijds zijn er veel Nederlandstalige jongeren die al moeite hebben met het correct schrijven en gebruiken van het Nederlands, laat staan Frans.

Immersieonderwijs is hier een mogelijke oplossing voor. Maar is dat dan weer allemaal zo rooskleurig? Google eens en je ziet de overvloed aan pro's en contra's. Volgens mij zal het enerzijds een positieve boost zijn wat betreft de communicatievaardigheden van de jongeren. Anderzijds zorgt dit niet echt voor vooruitgang op het vlak van grammatica, wat voor vele jongeren een groot struikelblok is. Afgelopen zomervakantie ben ik als monitrice op taalstage gegaan en in mijn klas zaten enkele leerlingen uit het immersieonderwijs. Ik moet toegeven dat hun voorsprong op de andere leerlingen uit de klas indrukwekkend was, ook wat betreft grammatica. Misschien dus toch een goede oplossing...? Al sta ik wel achter Shana's standpunt, dat passie voor een taal onmisbaar is én je moet er op zijn minst al voor open staan. En om die passie over te brengen is een gemotiveerde leerkracht onmisbaar. Ik voel mij al vast aangesproken!
Met citaat antwoorden