Enkele post bekijken
Oud 10th November 2012, 17:50
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User

De Amerikanen die in de steden wonen, zullen ongetwijfeld weinig merken van de opwarming van de aarde. Dat is in Europa niet anders. Hoe dichter iemand bij de natuur staat, hoe meer hij/zij merkt van de opwarming van de aarde. Niet zover van hier, bijvoorbeeld in het Zwarte Woud (Duitsland) waren de dalen enkel decennia geleden ook gevuld met gletsjerijs en niet met kleine dorpjes. In kloven waar nu kleine riviertjes stromen, is aan de rotsen te zien hoe hoog het water vroeger moet gestaan hebben. Zeggen dat wij alleen de oorzaak zijn, is volgens mij niet helemaal juist. Het lijkt een proces dat al eeuwen aan de gang is, van voordat de mens er zijn stempel op ging drukken. Wij hebben de boel wel versneld door onze industrie, het transport, ed. Telkens als ik over de autosnelweg rijd, vraag ik me af of de goederen die nu met vrachtwagens vervoerd worden, niet over spoorwegen of waterlopen naar hun bestemming kunnen gebracht worden. Er kan volgens mij veel meer gedaan worden om ons milieu te helpen beschermen maar het gewin van de industrie is nu eenmaal belangrijker. Waarom zijn mensen tegen windmolens? Sommigen zijn zelfs tegen zonnepanelen op het dak van hun gebuur omdat dat hun uitzicht verknoeid of is dit frustratie omdat ze zelf geen panelen kunnen/willen leggen? Ten andere, als je iets ouder bent, merk je wel degelijk het verschil in het klimaat. Het is een enorm cliché maar vroeger waren de seizoenen veel duidelijker afgelijnd. Een overstroming was een rariteit, nu is dat schering en inslag. In landen als China en Rusland liggen ze trouwens ook niet wakker van de klimaatverandering of het beschermen van ons milieu. Denken dat het te laat en we dus niks meer moeten/kunnen doen, is ... Red onze planeet: begin bij jezelf!
Met citaat antwoorden