31st December 2012, 18:08
|
Registered User
|
|
|
|
Ik denk niet dat je kan zeggen dat mensen die ontoerekeningsvatbaar verklaard worden, niet gestraft worden. Ik denk zelfs dat hun straf zelfs erger kan zijn dan een gevangenisstraf.
Wanneer je een gevangenisstraf krijgt weet je waar je aan toe bent. Zoveel jaren zal ik van mijn vrijheid beroofd worden. Wanneer je ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard, wordt je voor onbepaalde tijd van je vrijheid beroofd en de kans is groot dat je niets een een behandeling krijgt. Door het tekort aan psychiatrische hulpverlening worden deze mensen gewoon aan hun lot overgelaten.
Of Kim De Gelder toerekeningsvatbaar is of niet is zeer twijfelachtig. Het probleem met deze vaststellingen wordt in de reportage "Te gek om los te lopen" uitgebreid besproken. Het Belgische systeem wordt vergeleken met het Nederlandse. Daar worden de mensen die zware feiten gepleegd hebben zeven weken in een centrum geobserveerd. Daarnaast worden er gesprekken gevoerd met familie, vrienden, een vroegere leerkracht, de werkgever, ... om een zo goed mogelijk beeld te vormen van die persoon. Na die zeven weken wordt er een verslag geschreven dat veel genuanceerder is dan dat wat wij in België kennen. Daar is het verhaal niet zo zwart/ wit maar zijn er 5 verschillende graden van (on)toerekeningsvatbaarheid. Dit systeem lijkt me veel beter dan ons Belgisch systeem maar het feit dat het bij ons zo misloopt, komt net door het tekort aan financiële middelen en het Nederlandse systeem is duur...
Bron: reportage: Panorama
"Te gek om los te lopen"
|