2nd March 2013, 14:36
|
 |
Registered User
|
|
|
|
Net als de rest ga ik er volledig mee akkoord dat niet elk kind dat moeite heeft met lezen dyslexie heeft. Het lijkt bijna een 'trend' om een leerstoornis te hebben ... Ouders nemen ook zeer snel de beslissing om naar bv. een logopedist te gaan omdat ze denken dat hun kind achterstaat. Op zich is daar dan ook niets mis mee aangezien ze gewoon willen weten waarom het kind bepaalde moeilijkheden ondervindt met het leren van iets, maar het probleem is net dat de kinderen te snel de stempel van een leerstoornis krijgen. Niet elk kind is snel in taalontwikkeling, of snel in het leren spreken en goed articuleren! Ik zou dus ook niet al te snel panikeren wanneer één van je kinderen iets later is met de ontwikkeling van iets nieuws dan andere kinderen.
Een gericht en betrouwbaar (!) onderzoek zou een oplossing kunnen bieden, maar sommige kinderen hebben gewoon meer input, hulp en steun nodig. Ik stond trouwens ook een jaar achter qua taalontwikkeling, maar met de nodige steun en oefening spreek ik eveneens vlot Nederlands. Net als Annelies denk ik ook dat kinderen die eigenlijk helemaal geen dyslexie hebben, onder hun niveau zouden gaan presteren en zij zouden bovendien ook geen uitdaging meer geboden krijgen.