Onderwerp: Betalen voor stilte
Enkele post bekijken
Oud 14th September 2013, 04:33
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Lightbulb De Europese jaloeziecultuur

De Europese jaloeziecultuur

Van 2000 tot begin dit jaar hebben mijn gezin en ik in het buitenland gewoond op vraag van het bedrijf dat me toen tewerkstelde. Eerst Zuid-Afrika (3 jaar), daarna 1 jaar de VS, dan 4 jaar China en ten slotte opnieuw 3,5 jaar in de VS. In 2011 nam ik de onzalige beslissing om een positie in Frankrijk op het oude continent te aanvaarden. Sinds januari zijn we terug ‘thuis’, maar nooit was het moeilijker om ons aan te passen aan onze ‘nieuwe’ omgeving.

Het opiniestuk van Bert Van Raemdonck (DS 12 september), die pleit voor een opheffing van het eerste- en tweedeklassesysteem in de trein, is een symptoom dat die ‘nieuwe’ omgeving vandaag kenmerkt. Van Raemdonck haalt helemaal geen argumenten aan om de eerste klasse af te schaffen, alleen het buikgevoel van de ‘academicus’ is van tel. Dat er in andere landen stiltewagons, wifiwagons, rokerswagons en wagons enkel voor vrouwen bestaan, is blijkbaar aan de aandacht van de auteur ontsnapt, net als het feit dat in die landen de spoorwegen winst maken en ze bij ons elk jaar miljarden verlies maken.

Waarom? Daarom!

Wat me kregelig maakt, is de cultuur van jaloezie die in Europa heerst. Niet alleen moeten de eersteklassewagons verdwijnen (en allicht ook businessclass op de vliegtuigen?), ook managers die voor een overheidsbedrijf werken mogen slechts een zeker maximum verdienen. Waarom? Daarom!

Denkt men nu nog steeds in dit deel van de wereld dat een egalitaire maatschappij, zonder de nodige prikkels om hogerop te klimmen, de toekomst van dit continent zal veilig stellen? Denkt men werkelijk dat jonge ambitieuze mensen dit continent zullen trouw blijven, terwijl ze een betere (materiële) toekomst kunnen opbouwen in Azië of de VS – met bovendien minder bemoeizucht (lees: belastingen) van de overheid?

Waarom zou een degelijke manager beslissen om voor een habbekrats een overheidsbedrijf te gaan leiden, terwijl hij voor een veelvoud van dat loon, en met alleen een raad van bestuur als klankbord (en niet de hele bevolking) een privébedrijf kan leiden? Denkt men werkelijk dat de overheid op termijn de beste managers kan aantrekken voor overheidsbedrijven zoals de NMBS, die al jaren worden mismeesterd en de belastingbetaler handenvol geld kosten? Johnny Thijs maakte van Bpost in enkele jaren tijd een winstgevend bedrijf. Van onbetrouwbare dienstverlening, ging het naar een performant bedrijf met toekomst. En nu zou hij moeten inleveren?

Komende van een andere cultuur, waar mensen met talent worden gestimuleerd, is deze hele jaloezie-cultuur deprimerend. Het is alsof deze maatschappij akkoord gaat met het idee dat als ik iets niet kan bezitten, jij het dan ook niet mag hebben. Als ik geen zitje in een eersteklassewagon kan betalen, schaf dan de eerste klasse af.

Rondom mij kijkend, als een vreemde in zijn eigen land, moet ik vaststellen dat we er ver mee gekomen zijn. Niemand onderneemt nog (en wie dat wel doet, zoals ik, wordt meewarig bekeken), en ons economisch weefsel wordt wel erg dun. Europa maakt ongeveer 7,1 procent van de wereldbevolking uit, dat zal snel minder dan 5 procent worden. Willen we echt het ouderlingentehuis van de wereld worden met onze achterhaalde ideeën?

Blog DS, 13-09-2013 (Paul Vermeulen)