
27th December 2013, 17:19
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
|
|
Ik vind het sowieso al een eigenaardige formulering. Er kan toch nooit iets pedagogisch zijn aan een tik. Als opvoeder probeer je te bewerkstelligen wat je in de toekomst anders wil zien, maar bovenal ook dat het kind begrijpt waarom iets niet door de beugel kan. Een tik leert het kind dat een bepaalde handeling verkeerd is (en daarom een tik verdient). Maar waarom is deze handeling slecht? Waarom wordt deze handeling niet getolereerd? Waarom willen mijn ouders dat ik in de toekomst deze handeling niet meer stel? Vanaf het moment dat een kind met deze vragen bezig is leert hij/zij o.a. ethisch te redeneren en hoe hij/zij moet omgaan met goed en kwaad. Dat is wat ik versta onder iets pedagogisch.
Een mens dien je menswaardig te behandelen. Dit geldt voor iedereen, maar misschien nog wel het meest voor kinderen. Een kind leert hoe zijn omgeving omgaat met positief/negatief gedrag. Als daar wordt aangeleerd dat storend gedrag (kattenkwaad/liegen/..) met een 'tik' wordt bestraft, hoe kan je hem/haar later dan uitgelegd krijgen dat hij/zij deze straf zelf niet mag toepassen op iemand anders? Je geeft hiermee een verkeerd en onverantwoord signaal.
|