Ik denk dat het is zoals Maxime zegt: een helm is iets wat je niet zo graag op je hoofd zet omdat het lelijk is. De kinderen die bij ons op school toch een helm droegen, omdat ze moesten van hun ouders omwille van de veiligheid, werden vaak uitgelachen. Zelf heb ik ook nooit een helm gedragen op een gewone fiets, enkel wanneer ik ging mountainbiken vond ik veiligheid belangrijker dan er goed uitzien (omdat mijn vader al een keer overkop gegaan is).
Ik denk dat het niet zo simpel zal zijn om kinderen ervan te overtuigen om een fietshelm te dragen, dus ik denk dat het het beste is om er toch een wet van te maken. Op die manier moeten ze wel. En wanneer iedereen een fietshelm draagt, dan is het ook niet meer vreemd om een helm op te hebben staan.
Zoals Maxime ook al aangaf, ideaal zou zijn moesten ook volwassenen hiertoe verplicht worden. Want heeft een kind dat valt met de fiets meer kans om iets ernstigs op te lopen dan een volwassene? Ik denk net van niet, want de botten en spieren van kinderen zijn vaak nog in veel betere staat dan die van volwassenen. Ook de kinderen zal dit meer motiveren om een helm op te zetten, want als volwassenen het niet moeten, dan willen kinderen ook zo snel mogelijk van die helm vanaf en zullen ze soms misschien stiekem rijden zonder helm. Ik kijk dan naar wanneer ik een aantal jaren geleden ben gaan skiën. De eerste dagen moest ik verplicht een helm dragen, net als alle andere jongeren onder de 16. Ik vond dat niet leuk want ik vond het niet eerlijk dat de volwassenen er geen moesten dragen. In het midden van die week ben ik 16 geworden en vanaf dat moment heb ik mijn helm meteen aan de kant gelegd. Mijn vader probeerde mij nog te overtuigen om hem toch nog te dragen omdat dat veiliger is, maar ik heb toen gezegd dat als hij dat niet moest, ik ook niet.
Volwassenen moeten hun kinderen niet alleen zeggen dat een helm dragen veiliger is, maar er dan zelf ook één dragen. Pas dan zal het kind dit echt geloven en een helm gaan dragen. (voorbeeldje dat in de cursus past bij het geven van kritiek

)