Enkele post bekijken
Oud 10th May 2014, 10:08
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User

Het is inderdaad een goede maatregel dat je eerst enkele lessen moet volgen alvorens je op de baan mag met een brommer of motor. Toch vind ik de vier uur voor zestienjarigen misschien wat weinig. Op deze uren kan niet alles uitgelegd worden... Echte ervaring doe je op in het verkeer zelf. Misschien zou men hier wat beter op focussen. Zodra de kandidaat met een bromfiets kan rijden, zou er onder begeleiding nog enkele uren in het verkeer gereden moeten worden. Tijdens die uren zou men dan kunnen wijzen op gevaarlijke punten en dingen waar je als tweewieler op de baan rekening mee moet houden.
De leeftijd naar beneden trekken is naar mijn mening geen goed idee want zoals hieronder al aangehaald werd, zijn veertienjarigen ook volgens mij niet bekwaam om al met een brommer te leren rijden.
Ik rij zelf met de motor, en ik moest toen ik mijn rijbewijs haalde slechts 6 uren rijles nemen. Dit is eigenlijk veel te weinig. Je leert tijdens deze uren de dingen die je op het parcours moet kennen om te kunnen slagen voor je examen, maar we zijn amper in het verkeer geweest. Oké, je krijgt na die 6 uren wel je voorlopig rijbewijs waardoor je met behulp van een "L" ervaring kan opdoen in het verkeer, maar dit kan verkeerd uitpakken. Ik had het geluk dat ik verder heb kunnen leren van andere, ervaren motorrijders, maar dat geluk heeft iemand anders niet altijd.
Voor mij mag het zeker blijven zoals het is, of zelfs nog strenger worden. Uit ervaring weet ik immers dat je als motorrijder veel kwetsbaarder bent in het verkeer!
Met citaat antwoorden