11th May 2014, 22:29
|
Registered User
|
|
|
|
Ik ben niet helemaal akkoord met de uitspraak dat het openbaar vervoer minder stress met zich meebrengt. Integendeel: wanneer je ergens moet zijn, neem je beter de auto. Je wilt tenslotte niet vast komen te zitten omdat twee buschauffeurs weigeren aan de kant te gaan voor elkaar. Ook de uitspraak dat in de file staan dan minder stresserend is, begrijp ik niet helemaal. Of je nu in de auto zit of op de bus, die file zal er zijn. Zit je in je auto, kan je na de file nog je gaspedaal indrukken om nog wat tijd in te halen of een kortere route nemen enzovoort. Je kiest zelf waar je parkeert en je moet niet helemaal van de bushalte naar je bestemming hollen. Een taxi? Dat kan, als je bereid bent een arm en een been af te staan. Als jongere is zoiets een grote hap uit je budget.
Ikzelf heb mijn rijbewijs belachelijk laat gehaald, namelijk op mijn 24 (vier maand geleden). Ik heb dit enkel en alleen gedaan omdat ik de auto nodig had om op mijn stageplaats te geraken maar voor de rest heb ik nog geen auto nodig. Nu, ik heb vier jaar geleden ook al eens een praktisch examen gedaan maar toen zat ik nog op kot in Geel. Ik was gebuisd maar nogmaals, ik had het niet nodig. Daarom is mijn theoretisch rijbewijs ook vervallen geraakt.
Een auto is duur en het wordt er nog duurder op. Een rijbewijs op zich kost minstens 51 euro (theoretisch plus praktisch examen). Dan nog de kost van het rijbewijs zelf (15 euro). Je kan natuurlijk ook met de rijschool gaan maar dan mag je er zo'n 1300 euro bijtellen. Dan heb je enkel het rijbewijs maar geen auto. Reken wegentaks, een nummerplaat aanvragen, inbedrijfstelling, verzekering, brandstof en dan nog de auto zelf.
Het is bijna onmogelijk voor jongeren.
|