Ik vind het echt positief dat er zoveel gezinnen overwegen om pleegouder te worden, maar toch denk ik dat deze families hier zeer goed over moeten nadenken. Een pleegkind heeft al heel wat meegemaakt in zijn of haar leven en het is niet altijd even gemakkelijk om hier op de juiste manier op in te spelen. Deze jongeren hebben nood aan liefde, warmte en veiligheid. Ook kan het kind opeens weer weggehaald worden, ik denk dat het emotioneel heel zwaar kan zijn om afscheid te nemen. Het is belangrijk dat een pleeggezin over genoeg financiële middelen bezit om het kind zo goed mogelijk op te voeden en ook te ondersteunen. De families moeten ook goed doorgelicht en gescreend worden. Deze kinderen mogen niet nog eens in een problematische thuissituatie terechtkomen.
Weekendopvang door pleeggezinnen vind ik ook een goed initiatief. De gezinnen kunnen de kinderen een leuk weekend bezorgen, hierdoor zijn ze toch even weg van hun problematische thuissituatie of van de instelling waar ze verblijven.
|