1st June 2014, 18:30
|
HP
|
|
|
|
Tjah, ik heb hier onlangs nog een leuke discussie over gehad. Onderwijs is, vind ik, een recht dat gerespecteerd moet worden en wordt pas recentelijk effectief toegepast. Nu meer als ooit is ons onderwijs toegankelijk voor elke inwoner en dat is evident. Alleen zijn nu de gevolgen daadwerkelijk zichtbaar.
De groei van het aantal studenten in hoger onderwijs/ universiteit heeft een invloed op werkgelegenheid en dus ook de plaatselijke economie. Er zijn nog altijd meer vacatures open dan er werkzoekende zijn. Dit komt omdat er velen een hooggeschoolde vacature zoeken, terwijl er daar minder werk in te vinden is. Dit terwijl de "laaggeschoolde" vacatures open blijven. Dus met andere woorden hebben we teveel hooggeschoolde werkzoekende die geen werk in hun eigen veld vinden en hierdoor, gedeeltelijk noodgedwongen, een vacature invullen van "beneden" hun niveau. Maar in hoeverre is dit "beneden" hun niveau? Ik heb ooit stage gelopen in de toeristische dienst van Hoogstraten waar er sommigen een master diploma bezaten voor letterkunde.