Enkele post bekijken
  #1  
Oud 24th October 2014, 15:11
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Leerkrachten klagen meer over collega's dan over leerlingen

Bijna de helft van alle klachten die vorig jaar binnenliepen over ongewenst gedrag op school, gingen over roddels, pesterijen en conflicten tussen leerkrachten onderling. Daarmee overstijgen ze veruit het aantal klachten over problemen tussen leraars enerzijds en leerlingen anderzijds.

‘Dikwijls gaat het over meningsverschillen tussen de oude en de nieuwe garde. Ook zijn er vetes over vaste en tijdelijke benoemingen, genre 'Waarom zij wel, en de andere niet?’, zegt Antje Ketelers van vzw Limits, een aanspreekpunt voor ongewenst gedrag op school.

Bron: De Standaard, 24 oktober 2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141024_01339105

Mening:
Dit artikel deed mijn wenkbrauwen toch even fronsen. Ik veronderstelde namelijk dat leerkrachten meer klachten hebben over lastige leerlingen dan over lastige leerkrachten of directie. Net het omgekeerde is echter het geval.

Enerzijds vind ik het vreemd dat leerkrachten onderling vaak in de clinch liggen. Leerkrachten moeten naar mijn mening niet enkel alleen voor de klas kunnen staan. Integendeel, leerkrachten moeten over tal van andere vaardigheden beschikken. Een leerkracht moet bijvoorbeeld ook een teamspeler zijn, waarmee ik bedoel dat hij/zij op een vlotte manier moet kunnen communiceren/samenwerken met zijn/haar collega's op de werkvloer. Ik vind bijgevolg dat leerkrachten elkaar moeten vooruit stuwen. Ik zou ervan uitgaan dat leerkrachten bovenstaande punten na hun lerarenopleiding in hun geheugen gegrift hebben. Blijkbaar niet, want te vaak verpesten roddels en conflicten de cohesie tussen leerkrachten.

Anderzijds is het wel begrijpelijk dat bepaalde leerkrachten elkaar niet kunnen uitstaan. Een schoolteam bestaat immers uit verschillende types van leerkrachten: introvert of extravert / 'oude garde' of 'nieuwe garde'.
Sommige leerkrachten draaien al tientallen jaren in een school mee, terwijl anderen beginnend leerkracht zijn. Het is bijgevolg niet verwonderlijk dat leeftijdsverschil onder leerkrachten vaak een struikelblok vormt binnen een schoolteam.
Met citaat antwoorden