Enkele post bekijken
  #1  
Oud 30th August 2015, 01:05
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Leerlingen met B-attest: niet zittenblijven, maar andere richting

Leerlingen met B-attest: niet zittenblijven, maar andere richting

Meer dan 5.000 leerlingen met een B-attest doen hun jaar over. Minister Crevits wil daar komaf mee maken. ‘Dat attest is bedoeld om te heroriënteren.’

Een kleine 20.000 jongeren doen hun jaar over in het Vlaamse middelbare onderwijs (19.332 om exact te zijn, cijfers schooljaar 2013-2014). Dat is 5 procent van de leerlingen. Dat aantal daalt tegenover vijf jaar geleden, maar de minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CVD&V), vindt het toch te hoog. Zittenblijven leidt niet altijd tot betere schoolresultaten, vergroot de kans op vroegtijdige schooluitval en kost ook de samenleving een aardige duit: per jaar 185 miljoen euro.

Daarom wil de minister werk maken van een maatregel die al in het Masterplan voor de hervorming van het secundair stond. Het blijkt dat meer dan 5.000 van de zittenblijvers – een kwart dus – dat doen nadat ze een B-attest hebben gekregen.

‘Dat klopt niet’, vindt Crevits. ‘Een B-attest is bedoeld om een leerling te heroriënteren naar een andere richting, waar hij meer op zijn plaats zit. Maar jongeren – en hun ouders – blijken om allerlei redenen toch vast te houden aan een bepaalde richting. Dat moet eruit. Daarom moet een B-attest dwingender worden. Alleen in samenspraak met de klassenraad en na een duidelijk engagement van leerling en ouders, kan een B-attest dan leiden tot zittenblijven.’

Bron: DS, 29/08/15, http://www.standaard.be/cnt/dmf20150828_01839192

Eigen mening: Ik vind dit een goede zet. Vaak hoor je verhalen over ouders die hun kinderen liefst in een ASO-richting zien. Een B-attest leidt dan tot zittenblijven, want een andere richting is geen optie. Daarom is het misschien goed om via een B-attest deze leerlingen te heroriënteren. Het zal wellicht vaker voorkomen dat leerlingen het niveau niet genoeg aankunnen. Ook voor hen is deze maatregel goed. Het is goed dat het via samenspraak nog steeds mogelijk is om te zittenblijven. In sommige gevallen zijn er andere factoren die leiden tot een B-attest. Voor deze gevallen zou het minder goed zijn om automatisch te heroriënteren. Het lastige aan de zaak is dat er hiervoor wel een zekere transparantie nodig is. Ik denk zelf aan moeilijke thuissituaties waarvan de school niets weet. De leerling in kwestie zou dan wel het niveau aankunnen, maar kan geheroriënteerd worden omdat hier geen informatie over is.
Met citaat antwoorden