Enkele post bekijken
  #2  
Oud 30th August 2015, 13:54
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
B-attest? Beter naar een andere richting dan zittenblijven

Mijn mening komt overeen met de mening van Jorn. Ik vind het goed dat een B-attest dwingender wordt, maar dat er toch rekening gehouden zal worden met de individuele situaties die horen bij de minder goede schoolresultaten. Het is hierbij belangrijk om de leerling centraal te stellen. Doorheen het jaar kunnen er al gesprekken plaatsvinden met onder andere het CLB waarbij de leerling(e) zijn/haar bevindingen deelt met de CLB-medewerker. Sommige leerlingen voelen zich niet goed in hun vel, hebben problemen thuis, worden gepest, hebben een puberaal moeilijke periode ... . Deze leerlingen kunnen de studierichting wel aan, maar hebben een slecht jaar (dat kan iedereen overkomen!). Ik vind het goed dat deze leerlingen in samenspraak met alle betrokkenen toch de kans kunnen krijgen om hun jaar opnieuw te doen. Kinderen die enorm geïnteresseerd zijn in de studierichting en het zelf heel graag willen verderzetten, maar de leerstof minder snel kunnen vatten dan de andere leerlingen of minder goed kunnen leren, moeten ook de kans krijgen om een jaar te dubbelen. Het is mogelijk dat deze leerlingen wel in deze studierichting kunnen slagen als ze een betere studiemethode hanteren. Als de leerlingen enkel in een bepaalde studierichting blijven omdat de ouders willen dat ze het doen, vind ik dat ze beter een andere richting kiezen. Het is niet de bedoeling dat de leerling in kwestie zich zijn/haar gehele studeercarrière ongelukkig zal voelen.
Met citaat antwoorden