actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2007, 01:11
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation De ziekte die leuk heet...

Laat leraren toch doen wat leraren moeten doen

Elma Drayer


De vriend mopperde vorige week dat het een aard had. Zijn elfjarige dochter zit op een basisschool waar alles leuk moet zijn. En het ís er ook leuk, erkende hij. De school staat midden in een rustige Amsterdamse wijk, het gebouw oogt vriendelijk, op de sfeer is niks aan te merken, de leerkrachten zijn allemaal even betrokken. Het is zo’n school waarover de onderwijsinspectie elk jaar weer verrukt is.


Maar als hij voorzichtig informeerde of zijn dochter een beetje mee kon komen, kreeg hij tot voor kort slechts vage antwoorden. Het meisje floreerde, was dat niet genoeg? Ze had het naar haar zin, stemde dat niet tot tevredenheid? Van rapporten moesten ze op de school weinig hebben. Als zijn dochter er al mee thuiskwam, dan verklapten de gegevens alleen hoe zij scoorde binnen haar eigen niveau. Echte cijfers, zo was de gedachte, werken te competitief.

Zo belandde het meisje probleemloos in groep acht. Daar werd ze onverbiddelijk onderworpen aan de Cito-toets – in deze stad nu eenmaal verplicht. En toen openbaarde zich ten volle wat de vader graag veel eerder had willen weten: dat zijn dochter op haar leuke basisschool een fikse leerachterstand had opgelopen.

Natuurlijk, elk denkt zijn uil een valk te zijn. Maar deze vader bevond zich in goed gezelschap. Een paar dagen later stond in alle kranten het geselende oordeel van oud-Cito-man Paul van Dam over het basisonderwijs. Hij had twintig jaar peilingen naar het onderwijsniveau geanalyseerd. En de Nederlandse scholen schieten volgens hem ’ernstig tekort’. Taal, rekenen, maar ook aardrijkskunde, geschiedenis en natuur – veel te veel basisschoolkinderen scoren ver onder de maat.

Volgens Van Dam is de belangrijkste oorzaak de ziekte die leuk heet. „Alles wat riekt naar schools willen we niet meer”, zei hij tegen de Volkskrant. „We hebben kennis weg gerelativeerd.”

Weet hebben van d’s en t’s, de tafel van acht uit het hoofd kennen, Maastricht op de kaart kunnen aanwijzen, weten in welke eeuw de Tachtigjarige Oorlog begon – het is verre van vanzelfsprekend.

Pikant genoeg blijken er niet eens zoiets als ’leerstandaarden’ te bestaan, las ik in deze krant. Toen de Onderwijsraad ooit pleitte om die op te nemen, stuitte dat op groot verzet vanuit de basisscholen. Zodat nog steeds niemand weet wat kinderen eigenlijk moeten weten aan het einde van groep acht.

Van Dam is niet de enige die de teloorgang in onderwijsland tracht te keren. Bezorgde filosofen, docenten, zelfs studenten lopen sinds kort te hoop tegen de schrale kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. In Den Haag kunnen ze er niet langer omheen, heb ik begrepen. Ook de PvdA schaart zich inmiddels achter de roep om een parlementair onderzoek naar het basisonderwijs. Dan zal de partij trouwens zichzelf op de divan moeten leggen. Als geen ander was zij het immers die de onderwijsvernieuwingen in gang zette die nu zoveel wrevel wekken.

Maar bij al het terechte gemopper op het basisonderwijs zou enig begrip voor de leerkrachten niet misstaan. Niet ten onrechte klagen zij dat ze de laatste jaren overspoeld zijn geraakt met nieuwe taken. Bij elk maatschappelijk ongenoegen richt de blik zich immers onmiddellijk hoopvol op de scholen.

Leerkrachten dienen tegenwoordig nette omgangsvormen bij te brengen, moreel fatsoen aan te leren, racisme af te leren, seksueel op te voeden, verkeersregels in te prenten, de commercie te ontmaskeren, de virtuele wereld te beveiligen. Terwijl al die taken goed beschouwd behoren tot de verantwoordelijkheid van de ouders. En de leerkrachten lelijk afhouden van hun core business.

De vader van het elfjarige meisje heeft zich bij de feiten neergelegd. Na de zomer gaat ze naar de middelbare school. De allerstrengste die hij in de wijde omtrek kon vinden.


Trouw, 26-04-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2007, 01:44
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Ook nog wel eens de moeite van het herlezen waard...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd November 2007, 20:34
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Het is het inderdaad waard om dit eens te lezen. Als toekomstige leerkrachten moeten we toch beseffen dat geen enkel onderwijssyteem waterdicht is. Het EGO dat wij nu op ons bord krijgen kan binnen tien jaar misschien volledig afgeschreven worden.
Je moet toch altijd een beetje zoeken naar de grens tussen usefun en fun (zoals Jen het zou omschrijven). Er mogen "leuke" elementen in je les zitten, maar je mag er zeker niet te ver mee gaan. Het mag het leerproces niet verstoren.
Punten zijn dan uiteindelijk toch niet zo slecht. Stel je maar eens voor dat het jouw dochter is die na jaren een leerachterstand blijkt te hebben.
Maar dan toch misschien beter laat dan nooit dat ze het systeem in twijfel trekken. Misschien een boodschap voor ons? Wees altijd een beetje kritisch? Ook al gaat het om je eigen onderwijsvorm.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd November 2007, 14:22
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door MinkeVanHoof
Je moet toch altijd een beetje zoeken naar de grens tussen usefun en fun (zoals Jen het zou omschrijven).

Naar de grens tussen usefelness en fun (wat dan usefun wordt) bedoel je?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.