actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2007, 20:32
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'In beroepsonderwijs gebeurt ook veel moois'

'In beroepsonderwijs gebeurt ook veel moois'


Vandaag ontvangen in Parijs vier Belgische scholen de Evens Prijs voor interculturele opvoeding. Don Bosco Groenveld in Heverlee is een van de laureaten. De beroepsschool richt zich expliciet tot kansarme jongeren.



'Laatst vroeg iemand me: mevrouw, wat betekent maatschappij? Leg dat maar eens eenvoudig uit aan een zestienjarige', zegt Kathleen De Goignies, directrice van Don Bosco Groenveld in Heverlee.

Op de school zitten kinderen met leerstoornissen, ontwikkelingsstoornissen, anderstalige nieuwkomers, kansarme kinderen, slachtoffers van mishandeling en jongeren met minder mentale mogelijkheden. De school voert een beleid van gelijke kansen.

De Evens Foundation prijst de school om haar aanpak, sociaal engagement en diversiteitsbeleid. Directrice De Goignies glundert. 'We zijn vooral blij met die prijs omdat we erkend worden als autonome beroepsschool. Vaak zitten leerlingen uit het algemeen onderwijs, het technisch en het beroeps samen, maar zo'n systeem benadrukt de verschillen en lokt pesterijen uit. Hier hoeven ze niet te concurreren. Ze zijn allen gelijk.'

De Goignies is het beu dat het beroepsonderwijs altijd negatief in de media komt. 'Men associeert het beroeps met drukte, moeilijkheden en geweld. We ontkennen de problemen niet, maar waarom blijft het positieve achterwege? Beroepsleerlingen voelen zich hierdoor de underdog en hebben weinig zelfvertrouwen. De zin in school vergaat hen en ze zitten met een groot schaamtegevoel.'

Don Bosco Groenveld probeert dat lage zelfbeeld op te krikken door hen te wijzen op wat ze wel kunnen. Zo creëert de school toekomstperspectieven.

Voor het project diversiteit werd aan de leerlingen van de derde graad gevraagd workshops in elkaar te steken. Ze mochten de lagere jaren aanleren waar ze goed in waren. In één dag werden 36 workshops georganiseerd, van 'hoe kan een meisje zich verdedigen als ze 's op straat wordt aangevallen' tot 'de mooiste hennaschildertechnieken'.

'We leven in een prestatiegerichte maatschappij met de klemtoon op het intellect', vindt zuster Katelijn Vandekerckhove, één van de twee inwonende zusters op school. 'Je moet ook overal de beste in zijn. De nadruk ligt op wat je níet kan. Mensen zeggen vaak dat onze leerlingen minder kansen in onze maatschappij hebben. Maar dat is niet waar, ze hebben gewoon andere kansen. Zij denken al doende. In het beroeps gebeurt ook veel moois.'

Het onderwijs van Don Bosco steunt op een verregaand leerlingvolgsysteem. 'Het idee dat ze niet alleen zijn met hun problemen, bezorgt hen al een zekere rust in hun hoofd', vindt De Goignies.

'Ze moeten al zo vaak horen dat hun leven niet loopt zoals het moet en dat ze zich negatief opstellen. Die zaken weten ze inmiddels wel. Ze hebben nood aan effectieve actie.'

Sofie De Brauwer (19) is erg slechtziend, maar dat werd pas vorig jaar ontdekt. 'In mijn vorige school kreeg ik weinig ondersteuning. Hier laten ze mij in ruime grootkeukens staan, zodat ik mijn overzicht niet verlies. Mensen moeten wat meer geduld met mij hebben. Ik kan veel, maar ik heb tijd nodig.'

Ook Benjamin Capoen (14) had meer begeleiding nodig. 'De klassen zijn hier kleiner, zodat ik me veiliger voel en de leraar beter ken. Ik krijg ook extra hulp met mijn huiswerk.'

Don Bosco Groenveld heeft ook heel wat anderstalige leerlingen met verschillende culturele achtergronden.

'Die verschillen worden zo weinig mogelijk benadrukt', zegt De Goignies. 'Voor ons geen Turkse koekjesmiddag. We zoeken activiteiten waardoor ze elkaars verschillen leren kennen en respecteren. Zo nodigen we de moeders van de kinderen samen uit om workshops te geven.'

Ook extreemrechtse sympathieën worden niet afgeblokt. 'We veroordelen niet, maar luisteren, ook al zijn we het er niet mee eens. Daardoor gaat al een groot stuk van hun ideologie verloren', legt zuster Katelijn uit.

Toch lukt het niet om alle leerlingen te helpen. Deze jongeren worden doorgestuurd naar de hulpverlening. De school werkt nauw samen met de afdeling kinderpsychiatrie van het UZ Gasthuisberg, het Centrum voor Kindermishandeling of het Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg.

Zo'n intensieve, individuele zorg en begeleiding vraagt veel energie van het leerkrachtenkorps. 'Het geld van de Evens Prijs willen we investeren in trainingen en cursussen voor hen', besluit De Goignies.

www.dbgroenveld.be


DS, 14-11-2007 (Lennie Stinissen)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.