actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd February 2008, 13:22
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Academiejaar begint ook in februari

Academiejaar begint ook in februari


BRUSSEL - Studenten die nu pas beseffen dat ze de verkeerde studierichting hebben gekozen, hoeven niet te treuren. Op enkele hogescholen kunnen ze al deze maand beginnen aan een nieuwe opleiding. Zo verliezen ze geen tijd.



Met het begin van de krokusvakantie kunnen de studenten in het hoger onderwijs eindelijk stoom afblazen van de semesterexamens. Maar veel studenten zitten ongetwijfeld ook met kopzorgen: zij die bijna zeker weten dat ze gezakt zullen zijn en zich afvragen of het niet beter is om te stoppen. Vroeger moesten zij zes maanden wachten tot ze in september aan een nieuwe studierichting konden beginnen, maar nu niet meer.

Aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven in Aalst, Gent en Sint-Niklaas kunnen de studenten deze maand al met een nieuw academiejaar beginnen. Dat geldt voor alle opleidingen. Vorig jaar kon dat maar voor twee opleidingen. De Arteveldehogeschool in Gent begon vorig jaar al in februari met een nieuw academiejaar, maar slechts voor vier opleidingen: bachelor kleuteronderwijs, bedrijfsmanagement, ergotherapie, grafische en digitale media.

Hogescholen en universiteiten kunnen deze nieuwe onderwijsvorm al aanbieden sinds het flexibiliseringsdecreet van 2004. Dat moet de student de mogelijkheid geven om zo flexibel mogelijk te studeren. Zo wordt de omvang van een academische opleiding niet meer uitgedrukt in jaren, maar in studiepunten. Wie alle studiepunten heeft afgelegd (180 voor de bachelorjaren en 60 extra studiepunten voor een master), is geslaagd. Maar of dat nu drie, vier, vijf jaar of langer duurt, maakt niet echt meer uit.

De mogelijkheid om in februari met een nieuw academiejaar te beginnen, past ook in die doorgedreven flexibilisering.

'Februaristarters' zijn vooral studenten die na de examens van januari afhaken of beseffen dat ze de verkeerde studierichting hebben gekozen. 'Maar ook voor leerlingen die via de examencommissie in december hun diploma hebben behaald, of voor studenten die ervoor hebben gekozen om eerst enkele maanden te reizen, kan dit een flexibele oplossing zijn', zegt Inge De Schuyter van de KaHo Sint-Lieven.

Hoeveel studenten zich al hebben ingeschreven, kan ze niet zeggen. 'De examens zijn nog bezig of pas afgelopen. Nu pas hakken de studenten de knoop door', zegt ze.

'Het is niet zo dat februaristarters identiek dezelfde opleiding doorlopen als hun jaargenoten, alleen met enkele maanden vertraging. Zo eenvoudig is het niet', benadrukt De Schuyter. 'Dat zou betekenen dat we alle vakken dubbel moeten geven en dat we dubbel zoveel personeel zouden moeten aanwerven. Dat is onmogelijk.'

Februaristarters moeten aansluiten bij de vakken die de andere studenten in het tweede semester krijgen. 'Dat verloopt vlot, omdat het semestersysteem zich daartoe leent', zegt Annemie Van Hecke, hoofd van de opleiding facilitair management aan de KaHo Sint-Lieven. 'In januari leggen de studenten examens af van de vakken uit het eerste semester. In februari beginnen ze vanaf nul met nieuwe vakken. Studenten die pas in februari beginnen, hebben daardoor niets gemist en beginnen niet met een achterstand.'

Het kan wel zijn dat de studenten in het eerste semester theorie krijgen, en in het tweede semester praktijk. 'Dan begint een februaristarter met de praktijk en kan hij in zijn tweede semester, na de zomervakantie, de theorie volgen', aldus Van Hecke.

Dat lijkt de wereld op zijn kop. Mist de student daardoor geen voorkennis? 'Neen', zegt Van Hecke. 'De eerste bachelor facilitair management bestaat vooral uit basisvakken. In het tweede semester heeft men geen voorkennis nodig van vakken uit het eerste semester. De theorie kan men makkelijk bijbenen.'

'Bovendien stippelen we met de student een geïndividualiseerd traject uit. Als we merken dat een student minder goed gewapend is voor de opleiding, dan stellen we een minder zwaar studieprogramma samen door enkele vakken uit te stellen naar het volgende jaar', zegt Van Hecke. 'Op het einde van de rit doet de student even lang over zijn studies, alleen studeert hij in februari af.'

Van Hecke ziet veel voordelen in het flexibele traject. 'Maar het vraagt organisatie. Daarom is het niet voor iedereen weggelegd', zegt ze. 'Maar als hogeschool moeten we dit promoten, omdat je iemand de kans geeft om niet tot september te moeten wachten op een nieuwe kans.'

Voorlopig bieden nog weinig instellingen deze nieuwe onderwijsvorm aan. 'Het vraagt een grondige hervorming van de opleidingen, dat vergt tijd.' Zeker voor de universiteiten. 'Maar als studenten de voordelen van deze flexibele onderwijsvorm inzien, zullen alle instellingen er snel werk van moeten maken', zegt de Vlaamse Hogescholenraad.

www.kahosl.be

www.arteveldehs.be


DS, 02-02-2008 (Yves Delepeleire)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd February 2008, 13:24
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'Ik wil geen tijd verliezen'

'Ik wil geen tijd verliezen'


BRUSSEL - Matthias Soetens , student, begint deze maand aan een nieuw academiejaar. 'Liever dit dan een heel jaar te moeten verliezen', zegt hij.



Matthias Soetens (19) is een van de weinige studenten die in februari aan zijn academiejaar begint. Hij zal de eerste bachelor facilitair management volgen aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven in Sint-Niklaas.


Waarom begint u in februari?

'Ik was in september begonnen aan de opleiding industrieel ingenieur. Maar dat lag mij niet zo goed. Ik heb in het secundair onderwijs een economische vooropleiding gevolgd en dacht dat ik daarmee genoeg voorkennis zou hebben voor de opleiding industrieel ingenieur, maar dat was niet zo. Sommige vakken waren echt moeilijk. Ik wilde een nieuwe studierichting kiezen. Als ik tot september wacht, verlies ik een heel jaar.'


Hoe ziet uw academiejaar eruit? Begint u met dezelfde vakken waarmee uw jaargenoten in september zijn begonnen?

'Neen, ik sluit gewoon aan bij de andere studenten. Zij hebben in januari examens afgelegd van de vakken uit het eerste semester. Die zijn afgesloten. Nu beginnen de studenten met nieuwe vakken. Daarvoor is geen voorkennis vereist, waardoor ik die vakken perfect kan meevolgen.'

'De vakken uit het eerste semester die ik nog niet heb gezien, kan ik later nog meenemen. Voor sommige praktijkvakken heb ik wel theoretische kennis nodig die de studenten in het eerste semester hebben gezien, maar veel is dat niet en ik heb met de professoren afgesproken dat ik die theorie per praktijkles kan inhalen.'


Voelt u zich geen buitenbeentje omdat u over drie jaar zal afstuderen in februari?

'Het is misschien raar om in februari met een nieuwe lei te beginnen, maar ik lig er niet wakker van. Liever dit dan een jaar te verliezen. Bovendien zal ik na drie jaar niet in februari afstuderen, maar gelijk met de anderen in september. Ik maak een inhaalbeweging.'

'Een opleidingsjaar telt 60 studiepunten, een semester normaal 30. Ik zit dit semester aan 41 studiepunten omdat ik al een aantal vakken meeneem uit het eerste semester. Voor die vakken mag ik in de zomervakantie studeren en in september examen afleggen, wanneer de andere studenten herexamens hebben. Zo haal ik mijn vakken beetje bij beetje in en studeer ik na drie jaar gelijk af met de rest.'


Zou u dit aan iedereen aanraden die halfweg faalt?

'Wie geen tijd wil verliezen, moet dit zeker doen. Maar je moet een goede keuze maken en je ervoor inzetten, want zoals ik het doe, vraagt het veel meer werk. Het hangt van jezelf af.'


DS, 02-02-2008 (yd)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.