actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th February 2008, 17:40
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy Bijna helft moet 'eten en zwijgen' in schoolrefter

Bijna helft moet 'eten en zwijgen' in schoolrefter


BRUSSEL - Zwijgend je lunch opeten, is voor veel leerlingen dagelijkse kost. Maar kan dat wel?



'Eten en zwijgen', dat associeerden leerlingen met de lunchpauzes in de refter toen het onderwijstijdschrift Klasse naar hun ideeën peilde. Het bevel kwam destijds met een knipoog op blauwe brooddozen te staan. Volgens een recente internetpeiling van het tijdschrift geldt op bijna de helft van de scholen een zwijgplicht tijdens het eten.

Gezellig is het voor niemand, een maaltijd in stilte. Maar veel schooldirecteurs zeggen dat ze niet anders kunnen. Sommigen voeren aan dat de refters verouderd zijn. De akoestiek of de grootte laat niet toe dat de leerlingen met elkaar praten.

Anderen zeggen dan weer dat ze een tekort aan mankracht hebben. Honderden leerlingen die door één leraar in de gaten worden gehouden, zijn geen uitzondering.

'Veel scholen zoeken een middenweg', zegt Willy Bombeek van de katholieke koepel VSKO. 'De afspraak is dan bijvoorbeeld dat kinderen alleen de eerste tien minuten zwijgen, zodat de boterhammetjes zeker op zijn. Andere scholen vragen de gemeenten om bij te springen voor extra toezicht. Niet alle refters zijn aangepast. Nieuwere muren zijn geluidsdempend.'

Kinderen en hun ouders zijn lang niet altijd te spreken over een zwijgplicht. 'Ik heb er een dubbel gevoel bij', zegt Griet Ducatteeuw. Haar kinderen van acht en tien klagen geregeld. 'In het weekend probeer ik van de maaltijden juist een gezellig moment te maken. Van mijn kinderen hoor ik dat het op school juist andersom is. Vanmiddag deden ze weer zo kwaad en moesten we naar buiten, is het dan. Al wil ik best geloven dat mijn zoontje een hardnekkige babbelaar is.'

'Ik kan me inbeelden dat het moeilijk is om in zo'n refter vol kinderen grenzen te trekken. Een verjaardagsfeestje met tien kinderen geeft al een hels lawaai. Maar er moeten toch andere oplossingen mogelijk zijn?'

Kinderrechtencommissaris Ankie Vandekerckhove heeft ernstige vragen bij de zwijgende eters. 'Alle boeken over opvoeden zeggen dat de maaltijd juist het moment is om discussie aan te moedigen. Bovendien moeten kinderen al de hele voormiddag en namiddag stil zijn. Tussendoor ook nog zwijgen lijkt me te veel.'

'Ik kan me voorstellen dat je geen gegil en gejoel wil in de refter. Maar het is heel goed mogelijk om daar afspraken over te maken, ook met jonge kinderen. Scholen moeten met creatievere oplossingen komen dan een spreekverbod.'


DS, 27-02-2008 (est)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.