actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd August 2008, 13:19
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Richting Handel bereidt te weinig voor op verkoop

Richting Handel bereidt te weinig voor op verkoop


BRUSSEL - De studierichting Handel zou leerlingen veel meer op de verkoop kunnen voorbereiden. Winkels smeken om personeel.



Wie in de middelbare school voor de richting Handel kiest, denkt beter twee keer na. 'De studierichting heet wel Handel, maar de nadruk ligt er vooral op administratie en kantoorwerk', zegt Brigitte Mester, opleidingscoördinator van Fedis, de federatie van de distributiesector. 'Het zou voor iedereen interessanter zijn om de leerlingen ook commercieel en sociaal te vormen in de richting van een baan in de verkoopsector.'

Fedis wijst op het hoge aantal vacatures in de verkoop. Vorig jaar waren dat er 25.000. Afgelopen winter nog trokken ook de handelaren van de Brusselse Nieuwstraat aan de alarmbel: het tekort aan verkopers en verkoopsters was nog nooit zo groot geweest.

Fedis is in overleg met de onderwijsverantwoordelijken om de leerlingen van de richting Handel meer voeling met de verkoop te geven. 'Vooral in het praktijkgedeelte zou dat kunnen, door winkelbezoeken te organiseren', zegt Mester. 'Dat doen we nu al in de beroepsopleiding Kantoor. Als proefproject hebben vorig jaar zestien klassen dergelijke bezoeken afgelegd. Dat was een succes.'

Over het bestaansrecht van Kantoor was vorig jaar al discussie. Deze beroepsopleiding zou te veel georiënteerd zijn op jobs die door de informatisering zijn achterhaald. De studierichting Handel krijgt nu gelijkaardige kritiek. Handel is meer dan boekhouding en administratie. Een verkoper heeft ook andere, commerciële, competenties nodig.

Hoewel deze twee richtingen nu relatief slecht scoren in de jobkansen, trekken ze heel veel studenten aan. Handel telt nu zo'n 15.000, Kantoor 10.000. De populariteit komt omdat veel jongeren denken dat ze zo naar een kantoorbaan kunnen opklimmen, en eventueel manager worden.

Nochtans zitten werkgevers vooral te wachten op gediplomeerde (harde) technici. Maar dat maakt bij velen geen indruk. Zij verkiezen een baan waarbij ze 'hun handen niet vuilmaken'. Een cliché over technische beroepen dat moeilijk weg te vlakken is. (pl)

www.ond.vlaanderen.be/onderwijsaanbod


DS, 22-08-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd August 2008, 14:23
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
De populariteit komt omdat veel jongeren denken dat ze zo naar een kantoorbaan kunnen opklimmen, en eventueel manager worden.

Ik heb ook handel gedaan, maar om een heel andere reden. Toen ik in het 2de jaar een B-attest kreeg in het ASO, moest ik een technische richting kiezen, maar omdat ik toen nog niet goed wist wat ik wilde, raadde de directie van de school waar ik ging informeren me handel aan omdat het een brede basis zou leggen. Ik denk dat ook dat zeker een reden is voor de populariteit van handel, omdat het inderdaad wel een brede basis legt. Na deze richting kan je normaal gezien onmiddellijk aan de slag, maar als je dat niet zou willen heb je al die jaren toch een mooie combinatie van talen, wiskunde/wetenschappen en economisch vakken (zoals boekhouden, economie en recht) gehad.
Als ik het allemaal over kon doen met de kennis die ik nu heb, zou ik een andere richting kiezen, maar ik had slechter kunnen kiezen.

Maar die laatste alinea haalt wel een typerende trend aan. Er is veel meer nood aan technisch geschoolde arbeiders dan aan bedienden en hooggeschoolden, maar toch staan ouders er meestal op dat hun kind in Latijnse begint. Met alle gevolgen van dien natuurlijk als het kind dat niet blijkt aan te kunnen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.