actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2014, 20:11
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
Denk na voor je iets online zet

Met de campagne wil Hilde Crevits leraren én leerlingen ondersteunen om het thema internetprivacy in de klas aan te pakken.
"Denk na voor je iets online zet." Dat is het motto van een campagne die jongeren moet informeren en doen nadenken over hun privacy op het internet. De campagne biedt leerlingen en leraren uit het secundair onderwijs "kant-en-klare pakketten met tools om te leren omgaan met online privacy", aldus minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).

Jongeren groeien op in een digitale wereld en zijn ook steeds actiever op sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Zo hebben bijna 9 op 10 jongeren tussen 12 en 18 jaar een profiel op Facebook.

Maar aan dat gebruik van sociale media zijn ook risico's verbonden. Zo blijkt uit onderzoek dat 1 op 10 jongeren al eens een seksueel getint bericht (sexting) heeft verstuurd en dat 8 procent van de jongeren al eens slachtoffer is geweest van cyberpesten.

Drie luiken
De campagne wil jongeren en leraren wijzen op de risico's rond online privacy en reikt tips aan hoe ermee om te gaan
Minister Hilde Crevits (CD&V)
Om jongeren te informeren en bewust te maken van de risico's, lanceert Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits nu een campagne over internetprivacy. "De campagne wil jongeren en leraren wijzen op de risico's rond online privacy en reikt tips aan hoe ermee om te gaan."

De campagne bestaat uit drie luiken. Zo is er het wetenschappelijk onderbouwde handboek 'Mediawijs Online' van het Kenniscentrum Mediawijsheid en de Universiteit Antwerpen. Daarnaast is er een educatief luik met lespakketten over online privacy en een privacyhandleiding voor leraren.

Het derde luik is de sensibilisering via een affiche en een wedstrijd waar scholen tot midden januari 2015 klassikaal aan kunnen deelnemen. Klassen kunnen daarbij onder meer kiezen uit het spel 'Master Find' van Child Focus of een Privacy Laboratorium uitgewerkt door de PrivacyCommissie.


Bron: De Morgen, Denk na voor je iets online zet , 30/10/'14, http://www.demorgen.be/technologie/...e-zet-a2107076/

Eigen mening:

Naar mijn mening is deze campagne alleen maar goed om jongeren te sensibiliseren om verantwoordelijker met internet om te gaan. De dag van vandaag wordt er niet meer nagedacht over wat men online plaatst en wat niet. Omdat jongeren met internet en digitale media zijn opgegroeid kunnen ze onvoldoende het gevaar van internet inschatten. Ze zijn er zo aan gewend dat hun hele doen en laten op het internet verschijnt. Het is nodig dat iedereen bewust gemaakt wordt van de risico's die internetgebruik met zich meebrengt.Vaak wordt er vergeten dat wat men online zet er voor altijd op blijft staan, ook als je het eraf haalt. Door deze campagne maakt men jongeren bewuster van hun internetgebruik en laat men hen beter nadenken van wat men online plaatst en wat men privé houdt. Deze campagne kan alleen maar de jongeren ten goede kan komen.

Laatst aangepast door Magalie O*stvogels : 30th October 2014 om 20:21.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.