actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd August 2016, 13:02
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Zo Kan Je Pokémon In De Klas Gebruiken

ZO KAN JE POKÉMON IN DE KLAS GEBRUIKEN

Nog negen keer slapen en dan is het voor veel jonge Pokémonjagers weer uit met de pret: dan moeten ze opnieuw naar school. Schooldirecties breken zich er alvast het hoofd over hoe ze met deze nieuwe rage moeten omgaan. Het tijdschrift 'Klasse' stelt intussen voor om Pokémon Go gewoon in de lessen te integreren.

Volgens gameonderzoeker aan de UGent Jeroen Bourgonjon is het alvast duidelijk: het spelletje in de klas of op de speelplaats verbieden heeft geen enkele zin. “Overal en altijd verbieden is een mogelijkheid, maar niet eentje dat ik scholen zou aanraden”, zegt hij daarover in het magazine ‘Klasse’. “Leerlingen hebben met een gsm een krachtig instrument in hun broekzak, dat kan je maar beter gebruiken.”

Net daarom raadt Bourgonjon aan om het spelletje te gebruiken in de lessen, “zolang je maar blijft duidelijk maken dat de les bijvoorbeeld over wiskunde gaat en dat Pokémon Go een middel is”. En of je nu een wiskundeleerkracht bent, of in de biologie les geeft: met een beetje creativiteit kan iedereen het spel in zijn lessen gebruiken.

Wiskunde: In Pokémon Go en andere games zijn data belangrijk. Door data een interessante context te geven, zijn leerlingen meer gemotiveerd voor rekensommen of kansberekening. Elke Pokémon heeft bijvoorbeeld een informatiekaart met hoogte, gewicht, combatpower… Welke combinaties van Pokémon of krachten zijn het best? Hoeveel Pokémon heb je nodig om België door te reizen en hoeveel wegen die allemaal samen? De mogelijkheden zijn eindeloos.
Biologie: Pokémons evolueren en de sterkste exemplaren blijven leven. Ideaal voor een les over de evolutieleer? Of verken de natuurlijke habitat van Pokémon die in water leven.
Taal: Waarom niet eens een gamebespreking in plaats van een boekbespreking? Leerlingen motiveren om te schrijven gaat gemakkelijker als ze over iets kunnen schrijven dat hen interesseert. Of kan je een Pokémon in het Frans beschrijven?
Geschiedenis: Ga letterlijk op stap in het verleden via Pokéstops, vaak standbeelden en plekken in een stad of gemeente met historische waarde.
Digitale vaardigheden: Laat leerlingen een Pokémon GPS trip uitstippelen, digital stories of een infographic maken.

Bron: VTM Nieuws (23/08/2016)

Mijn mening: Zelf had ik er nooit aan gedacht dat je deze populaire game in de klas zou kunnen gebruiken. Ik vond het dan ook zeer interessant om het in dit artikel te lezen. Ik vind dat er echt wel goede zake inzitten die de motivatie van de leerlingen zeker en vast kunnen aanmoedigen. Maar ik vind ook dat we niet mogen vergeten dat het niet altijd zo evident is. Niet alle leerlingen zullen dit spel spelen en niet te vergeten, niet elke leerling kan zich een smartphone aanschaffen, waardoor sommige helemaal niet mee zullen zijn met dit spel. Het is eerst en vooral aan te raden om te kijken wie er in je klas allemaal Pokémon Go speelt en wie niet. Op basis hiervan kan je eventueel beslissen om een les te geven met betrekking tot het spel. Je kan er goede lessen rond geven zoals in het artikel vermeld, maar het moet haalbaar zijn en de leerlingen moeten er iets mee zijn. Het heeft geen nut om een les rond dit spel te geven als bijvoorbeeld maar 7 van de 20 leerlingen dit spel speelt. We mogen natuurlijk niet veralgemenen dat elke leerling dit spel speelt.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.