actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 11th July 2025, 03:12
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator

Talking Mogen poetshulpen ook deconventioneren?

Aan Zuhal Demir, minister van Werkvrouwen: mogen poetshulpen ook deconventioneren?

Nog geen euro opslag voor poetshulpen, dat moet beter kunnen, denkt Dikke Freddy. Kunnen werkvrouwen niet deconventioneren?

Geachte mevrouw Demir, beste Zuhal,

Ik schrijf u namens mijn onderbuurvrouw Debby Claes. Zij is poetshulp. Ik gebruik echter liever de oude Vlaamse term ‘werkvrouw’, omdat die naar mijn mening beter de lading dekt.

Na maandenlange onderhandelingen hebt u verkregen dat alle werkvrouwen voortaan – alstublieft! – 77 cent per uur opslag zullen krijgen. U werd weliswaar in snelheid gepakt door onze minister van Landsverdediging die maar luttele weken nodig had om anderhalf miljard over de balk te gooien om elf nieuwe straaljagers aan te kopen. Hij heet dan ook niet voor niks Francken Theo.

Debby Claes is natuurlijk blij dat ze eindelijk opslag krijgt, helaas lost het haar problemen niet op. U moet weten: Debby Claes is een alleenstaande moeder met drie kinderen. Geld om met haar kroost op vakantie te gaan, heeft Debby Claes nooit gehad. Ze probeert wel om elk jaar tijdens de grote vakantie een keertje naar een pretpark te gaan. Dit jaar zou Bobbejaanland de bestemming zijn. Het zal echter niet lukken omdat Debby de centen niet voorhanden heeft. De treintickets en de toegangskaartjes zouden – hoewel haar jongste nu helaas ook langer dan een meter is en dus de volle pot moet betalen – eventueel nog net betaalbaar zijn, maar de kosten voor 3 Speedy Passen (3 x 24,90 euro) erbovenop doen haar begroting ontsporen. Zo’n Speedy Pass blijkt onmisbaar, anders geraken de kinderen op geen enkele attractie omdat ze permanent worden voorbijgestoken door kinderen die wel een Speedy Pass hebben.

Ik probeer Debby met raad en daad bij te staan en heb haar gezegd dat ze het voorbeeld moet volgen van de vele dokters en BV’s die ook geld tekortkomen en dat ze een vennootschap moet worden, dat zou kolossaal schelen bij het betalen van belastingen. Maar Debby weet niet hoe ze daaraan moet beginnen.

Dan heb ik haar gezegd dat ze zich moet deconventioneren. Zoals dokters doen die hoofd boven water willen houden. Zulke dokters vragen zonder problemen veel meer dan het normale tarief. Debby beweert echter dat zoiets volgens de wet niet kan. Wat dokters kunnen, moeten werkvrouwen toch ook kunnen, zou ik denken. Alle Belgen moeten toch gelijk zijn voor de wet.

Mevrouw Demir, is het mogelijk dat u nog even voort onderhandelt om erop toe te zien dat er voortaan ook gedeconventioneerde werkvrouwen zijn, die bijvoorbeeld vijf euro per uur meer mogen vragen? Het zou een win-win zijn: zowel voor de werkvrouwen als voor Bobbejaanland.

Ik groet u met de meeste Hoogachting,

Frederik De Meester,

U kent mij uit eerdere briefwisseling als Dikke Freddy.

Brieven van Dikke Freddy is een column van schrijver Erik Vlaminck

DS, 09-07-2025
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:01.