actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2011, 21:42
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Studenten richten eigen denktank op

Studenten willen wegen op het maatschappelijk debat. Niet met grappen zoals bij de 'frietrevolutie' maar met een echte denktank.

‘Universitas: Students Opinion Forum’, zo heet de denktank die werd opgericht aan de Leuvense universiteit.

Aan Knack legde initiatiefnemer Pieter Peeters (masterstudent internationale politiek) uit wat de bedoeling is.

"Studenten komen te weinig aan het woord in de maatschappelijke debatten. Ze reageren altijd ludiek, met grappen. Die Frietrevolutie was leuk, maar we kunnen meer dan dat: studenten hebben toch belangrijke intellectuele capaciteiten.”

De denktank begint bij een nieuw opgerichte website. Op die site kunnen Leuvense studenten opiniestukken kwijt. Uit die stukken worden dan een tiental opinies opgepikt, waarvan de schrijvers deelnemen aan een verdiepende discussiesessie, zo legt het studentenweekblad Veto uit.

Als eerste debat lanceert de denktank de vraag of we nog wel een regering nodig hebben. Later volgen andere niet-politieke discussies.

Voorlopig richt Universitas zich vooral op de studenten van de K.U.Leuven. Maar later willen de initiatiefnemers alle studenten van Leuven bereiken. Ook de hogeschoolstudenten.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110314_130

Mening:
Ik vind dit een goed initiatief. Zo kunnen ( wij ) studenten toch ook al onze mening kwijt rond belangrijke (politieke) zaken. We worden zo meer bij onze huidige maatschappij betrokken. De leerkrachten zeiden vroeger altijd tegen ons: jullie moeten later voor onze maatschappij zorgen. Nu kunnen we er al vroeger mee beginnen. Wel jammer is dat het enkel in Leuven is. Ik vind dat als dit initiatief goed werkt, ze het moeten uitbreiden naar meerdere universiteiten en hogescholen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2011, 11:51
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Ik vind het ook een zeer mooi initiatief. Vooral omdat het van een student zelf komt. Dat betekent dat ze zich echt wel willen inzetten om te helpen aan een betere maatschappij. Het heeft natuurlijk veel voordelen; de leerlingen worden gehoord, er wordt rekening gehouden met hun mening, ze hebben iets te zeggen. Maar het kan ook negatief uitdraaien, wat als de leerlingen het nog steeds niet serieus gaan nemen? Er is nu een website opgesteld waar leerlingen opiniestukken kwijt kunnen. Maar is er zekerheid dat ze niet met grappen of sarcastische/ludieke opmerkingen hun mening willen duidelijk maken? Ik heb begrepen dat het de bedoeling was dat leerlingen een volwassen mening kunnen geven op dat forum. Je moet er natuurlijk positief tegenover staan, dat kan niet anders, maar ook de minder positieve kanten moeten worden benadrukt. Ik vind het in ieder geval een mooi begin om leerkrachten/docenten te laten weten dat ook wij (studenten) inzitten met de problemen in onze huidige maatschappij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.