actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2010, 01:43
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy Geweld op school blijft stijgen

Geweld op school blijft stijgen


BRUSSEL - In acht jaar tijd nam het aantal gewelddelicten in scholen met bijna een derde toe.



In 2000 vonden op school 2.010 geweldmisdrijven plaats die bij de politie werden aangegeven. In 2008 was dat cijfer al gestegen tot 2.907. Het gaat om geweld in Franstalige en Nederlandstalige onderwijsinstellingen. Het lijkt erop dat die stijgende trend in 2009 wordt voortgezet, want in de negen eerste maanden van 2009 kon de politie al 2.155 feiten optekenen. Het gaat hier bijvoorbeeld over opzettelijke slagen en verwondingen of verkrachting. Ook de ‘gewelddadige misdrijven tegen eigendom' nemen toe. Dat zijn misdrijven als vandalisme en brandstichting. In 2000 registreerde de politie in scholen 2.422 zulke misdrijven, in 2008 waren dat er al 3.057.

Het fenomeen ‘steaming' zit de laatste jaren in de lift. Steaming is een vorm van geweld die een groep personen — meestal — over een individuele persoon uitoefent. Meestal gaat het om jongeren. In de eerste drie trimesters van 2008 werden 2.454 gevallen van steaming vastgesteld. Dat is ongeveer evenveel als in heel 2007.

Er bestaan cursussen voor leerkrachten om geweld in de klas te voorkomen. ‘Leerkrachten kunnen leren hoe ze situaties moeten ontzenuwen en zo geweld in de klas kunnen voorkomen', legt docent geweldpreventie Benny Leesen uit. ‘Een kind dat agressief is, zit vaak met iets. Het is aan de leraar om uit te zoeken wat de onderliggende oorzaak van de boosheid van de leerling is. ‘

‘Leerkrachten lokken soms ook zelf geweld uit. De belangrijkste valkuil: de emoties van de leraar. Hij moet zijn boosheid en angst aan de kant kunnen zetten.'

Het enige goede nieuws is dat het aantal feiten dat binnen de categorie ‘diefstallen en afpersingen' valt, de voorbije acht jaar daalt. In 2000 tekende de federale politie nog 12.371 diefstallen op school op, in 2008 slechts 9.773.


Blog DS, 08-03-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th March 2010, 08:45
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 122
Ik vind dit echt een enorm spijtige zaak die mij ook wel ergens angst inboezemt. Het feit dat er voor leerkrachten cursussen bestaan om agressieve leerlingen te helpen, vind ik goed. Het zou misschien kunnen helpen, maar het gaat niet alles kunnen oplossen.

Daarenboven is de theorie vaak makkelijker dan de praktijk. En het is voor leerkrachten ook makkelijker gezegd dan gedaan om gewoon je emoties opzij te zetten.

Hopelijk blijft het aantal niet meer stijgen. Misschien kunnen zo'n cursussen gegeven worden op pedagogische studiedagen of op een of andere manier verplicht worden gemaakt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th March 2010, 11:03
SilkeDeRoover SilkeDeRoover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Pulderbos
Posts: 44
Dit is een zeer jammere zaak. Deze week op mijn stageschool zeiden me ze wel dat de leerlingen veel mondiger geworden zijn ten opzichte van vroeger. Nu ik gaf stage in een college dus hier zitten nog meer de rustigere kinderen. Maar als je echt naar een vti ofzo gaat, daar zou ik met een bang hartje binnenstappen. Dat er cursussen zijn voor leerlingen is wel goed. Maar natuurlijk is de theorie en het omzetten naar de praktijk wel heel moeilijk. Ook elk kind is uniek en heeft andere problemen. Hopelijk gaat dit percentage naar de toekomst toe niet meer stijgen want vaak zetten leerlingen, medestudenten aan om aandacht te vragen. En zo kan het uit de hand lopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.