actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

 
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Vorige Post   Volgende Post
  #1  
Oud 3rd March 2010, 17:31
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,552
Leraren moeten zich vooral kunnen inleven

Leraren moeten zich vooral kunnen inleven


Vlaamse leraren moeten vooral empathisch zijn. Dat blijkt uit een enquête van het lerarenblad Klasse bij 500 leraren. Die konden uit een lijst van negentien 'DNA-kenmerken' de belangrijkste en minst belangrijke kiezen. Behalve empathie zijn respect en authenticiteit onontbeerlijke eigenschappen om het beroep met succes uit te oefenen.



Andere eigenschappen die in de bevraging redelijk hoog scoren: geduld, zorg, energie, doorzettingsvermogen en humor. Visie, teamspirit, kritische zin en metier vinden de leraren dan weer minder belangrijk. Emotie, joie-de-vivre, wereldburgerschap en weetlust worden nog lager ingeschat. Avontuur en dynamiet roepen het meest weerstand op.


"Gaat om combinatie"

Een twintigste eigenschap mochten de leraren zelf aanvullen. Bij de toppers daar zitten passie, motivatie, enthousiasme, gedrevenheid, goesting en idealisme.

Sommige leraren plaatsen een en ander wel in perspectief. Een maakt de bedenking dat het lijstje er wellicht heel anders zou uitzien als de leerlingen aan zet zouden geweest zijn. Een andere leraar vat het als volgt samen: "De belangrijkste DNA-eigenschap bestaat niet, het gaat om een combinatie en die verschilt van mens tot mens."


Blog DM, 03-03-2010 (belga/svm)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
 


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:44.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.