actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2009, 01:07
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs up Facebook voor leraren barst uit zijn voegen

Facebook voor leraren barst uit zijn voegen


BRUSSEL - Bijna een derde van de Vlaamse leerkrachten heeft zich aangemeld op KlasCement. Die netwerksite voor en door leerkrachten vierde gisteren haar 50.000ste geregistreerde gebruiker.



‘Vorig jaar besliste ik op 11 september om een bijkomende studierichting stop te zetten', zegt Heidi Vandewoude (23). Ze was al afgestudeerd als lerares en vier dagen later had ze werk gevonden: ze mocht godsdienst gaan geven.

‘Er werd mij gevraagd om een eigen cursus voor dat vak samen te stellen. Dat was even slikken, want ik moest bijna onmiddellijk les beginnen geven. KlasCement heeft me toen gered.' Dankzij het lesmateriaal dat ze op de netwerksite voor leerkrachten vond, lukte het haar om snel en efficiënt die cursus voor haar leerlingen samen te stellen. Uit dankbaarheid probeert ze zelf zo vaak mogelijk lesmateriaal of zelfs delen van haar syllabus op KlasCement achter te laten voor haar collega's uit heel Vlaanderen.

De oprichters van KlasCement noemen de site ‘een plek waar leerkrachten elkaar helpen'. ‘De bedoeling is dat leerkrachten niet voor elke les of oefeningenreeks opnieuw het warm water moeten uitvinden', zegt Hans De Four, oprichter van KlasCement. ‘Leraren komen via de site met elkaar in contact, ze wisselen materiaal uit of roepen elkaars hulp in.'

De site bestaat een kleine tien jaar. Het duurde even voor het initiatief van de grond kwam, maar de laatste jaren is de website immens populair geworden onder leerkrachten in Vlaanderen. Al meer dan 50.000 leerkrachten zijn op de netwerksite aangemeld. Dat is bijna een derde alle Vlaamse leerkrachten. De laatste zes maanden meldden 10.000 leerkrachten zich bij KlasCement aan. Op 4 november deed ook Charlotte Costers dat. De lerares in spe werd gisteren in Gent in de bloemetjes gezet omdat ze de 50.000ste gebruiker was.

Het succes van KlasCement is uniek in Europa. ‘Ik heb binnenkort een vergadering met de mensen van Kennisnet.nl, onze Nederlandse evenknie. Ze komen kijken hoe wij het hier doen.' Volgens De Four heeft het succes van de site te maken met de bottom-upstructuur en de interactiviteit. ‘Alle informatie komt van de leerkrachten zelf', zegt hij. ‘Bovendien zijn de zestien werknemers van KlasCement allemaal leraren. Ze weten dus perfect wat je nodig hebt om voor de klas te staan.'

Kleuterjuf Ann Bourdeaudhui (49) spendeert bijna dagelijks wat tijd op de site. ‘Je bespaart er ongelooflijk veel tijd door. Je ziet materiaal van een collega dat je kan gebruiken en je plukt het er zo af. Je kan zoeken volgens leeftijd, onderwerp. Heel handig', zegt ze. ‘Het is plezant om reacties te lezen op jouw lesmateriaal. Collega's laten me weten dat ze het gebruikt hebben in de klas en dat het goed werkte. Die feedback werkt erg motiverend.'

Bart Van Bossuyt (39) is leraar Aardrijkskunde en Wetenschappen in de hogere graden van het secundair onderwijs. Omdat hij zelf graag met de computer bezig is, maakt hij vaak animaties van roterende planeten of interactieve oefeningen om de lessen Aardrijkskunde voor leerlingen aantrekkelijker te maken. ‘Ik weet dat zulke dingen perfect op maat van de leerlingen gemaakt zijn. Daarom deel ik ze via mijn eigen site met collega's, maar ik zet ze ook op KlasCement.', zegt Van Bossuyt.

‘Het feit dat ik zelf in de klas sta en weet wat de leerplannen inhouden, maakt het materiaal interessanter voor andere leerkrachten.' Van Bossuyt zelf is onder de indruk van de technische kwaliteiten van de website. ‘Handig is ook dat ik de zaken die ik belangrijk vind op KlasCement heel gemakkelijk via Twitter kan melden aan mijn collega's.'

Opmerkelijk is dat de netwerksite geen initiatief is van het departement Onderwijs. Als leraar is Hans De Four er samen met enkele leerlingen in 1998 aan begonnen. ‘Omdat het zo'n succes werd, heb ik in 2001 mijn eigen geld geïnvesteerd in een server', zegt De Four. Ondertussen krijgt de website subsidies van het departement Onderwijs. ‘Daarnaast leven we van EU-projectsponsoring en enkele privésponsors', zegt De Four. Nu de minister van Onderwijs moet besparen, loopt ook KlasCement het risico het met minder geld te moeten stellen. ‘Maar we hopen van niet natuurlijk.'


DS, 25-11-2009 (Valerie Droeven)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2009, 12:41
Jolien.Belmans Jolien.Belmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 40
Enerzijds ben ik van mening dat het delen van lesmaterialen, lesdocumenten en andere ingevingen in verband met onderwijs gestimuleerd moet worden. Het uitwisselen van ervaringen, het geven en krijgen van feedback; daar leren we enkel van bij. Anderzijds hoop ik dat de gebruikers deze netwerksite met mate raadplegen en ook hun eigen creativiteit laten stromen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.