actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2017, 13:58
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Noodnummer 112 krijgt ‘lightversie’

Wie écht dringende hulp nodig heeft, mag nooit een wachttoon krijgen. Daarom komt er binnenkort een apart nummer voor noodgevallen die niet levensbedreigend zijn: 1722. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws vrijdag.

Het nieuwe nummer is één van de elementen in de hervorming van de 112-dienst die de ministerraad volgens de kranten vrijdag ‘allicht’ goedkeurt. Vanaf juni komt er ook een 112-app. Die laat de beller toe om via zijn smartphone de juiste hulp te selecteren (politie, brandweer, medisch). De app brengt hem of haar meteen bij de juiste dienst én stuurt automatisch gps-coördinaten door naar de hulpdiensten.

Het nieuwe nummer, 1722, kan gebruikt worden voor mensen die onder meer stormschade, wateroverlast of een wespennest willen signaleren.

De vakbonden reageren sceptisch op het nieuwe nummer. ‘Als mensen naar de hulpdiensten bellen, is het altijd dringend. Ook als ‘gewoon’ hun kelder onder water loopt. Dus gaat iedereen naar 112 blijven bellen’, klinkt het bij de socialistische ACOD.

Bron: De Standaard, 31 maart 2017, via http://www.standaard.be/cnt/dmf20170331_02809852

Mening: Wat deze kwestie betreft zal ik de vakbonden toch gelijk moeten geven. Ik heb al zo veel noodnummers de revue zien passeren: 100,101,110,112 enzovoort. Het verwondert mij met andere woorden dus niet dat er bij veel mensen verwarring heerst rond welk nummer ze nu al dan niet moeten bellen. Gelukkig is nu 112 het officieel noodnummer geworden, maar een nieuw nummer onder de noemer '1722' lijkt me wat vreemd. Zeker omdat dit dan voor 'lichte' noodgevallen is. Deze lijn zal waarschijnlijk evenveel overspoeld worden met oproepen, dus ik zie het nut er niet echt van in. Ten slotte is het waar wat de vakbonden aanhalen: het is altijd dringen, dus vanaf wanneer kunnen we spreken van lichte en/of niet dringende gevallen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st March 2017, 16:48
anouk.g*or anouk.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: tielen
Posts: 91
Ik denk dan weer wel dat dit geen slecht plan is. Net zoals Jens denk ik wel dat er een duidelijke onderscheiding moet komen, wat is dringend wat niet ? Misschien dat dit door behulp van een reclamespotje op TV wel duidelijk kan worden gemaakt aan de mensen. Het zal wel even aanpassen worden dat is zeker, maar een eventuele proefperiode voor dit nummer zou zeker geen kwaad kunnen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st April 2017, 17:03
Floor.C*oonen Floor.C*oonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 75
extra noodnummer

Ikzelf heb ook al eens naar 112 gebeld. Hierbij kreeg ik zeker 30 seconden een wachttoon. Voor echt dringende zaken kunnen deze 30 seconden bepalend zijn. Mij lijkt het eerder nuttig om een nummer te ontwerpen voor erg dringende gevallen waar een leven op het spel staat vb. ernstig auto-ongeval,... .
Wel ontstaat er dan het risico dat enkele mensen naar dat nummer bellen ook al gaat het niet over zo'n dringend geval om gewoon sneller voort geholpen te worden.

Er moet zeker wat gedaan worden aan de wachttijd voor een gesprek. Een andere oplossing kan zijn dat de beller eerst moet aangeven of er een leven op het spel staat of niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:15.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.