actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2012, 14:02
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
‘Smet schrapt tweejarige master wegens geldtekort’

‘Smet schrapt tweejarige master wegens geldtekort’


BRUSSEL - Studenten krijgen geen tweejarige master zoals die elders in Europa bestaat. Opleidingen die nu wel al vijf jaar duren, zoals rechten, worden wellicht zelfs verkort. De universiteiten reageren teleurgesteld. Dat staat dinsdag te lezen in De Morgen.



Een jaar langer studeren moest jongeren via stages beter voorbereiden op de arbeidsmarkt, de mogelijkheid geven om naar het buitenland te gaan en hogere eisen stellen aan hun scriptie. In Vlaanderen gunde de overheid tot nu toe enkel (biomedische) wetenschappen, rechten, pedagogie en psychologie vijf jaar.

Na een jarenlange voorbereiding mochten de universiteiten aanvragen indienen om ook andere studies twee jaar te laten duren. Afgelopen juni keurde de Vlaamse regering deze af. De invoering van de tweejarige master werd daardoor uitgesteld tot 2016. Dat uitstel wordt nu afstel, zo blijkt uit een nota van minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A).

Smet meldt in die nota dat een langere studie de staat geld zou kosten, want ‘een volwassene die niet werkt, betaalt ook geen bijdragen inzake sociale zekerheid’. Daarnaast zouden de universiteiten extra subsidies, geraamd op 20 miljoen euro, moeten ontvangen om de masterstudenten onderwijs te bieden.


‘Politiek niet klaar voor langere master’

Ludo Melis, vicerector onderwijs aan de KU Leuven, wijst ook op het geldgebrek van de overheid. ‘Door de economische crisis is de politiek niet klaar voor een langere master. Er is wel lang geaarzeld en daar word je moedeloos van, maar we konden niet meer tegen de windmolens blijven vechten.’ Melis vreest voor kwaliteitsverlies: ‘Jongeren kunnen minder in de diepte studeren.’

De Leuvense studentenorganisatie Loko klaagt niet gehoord te zijn door Smet. Ondervoorzitter Sam Pless: ‘Bij de studenten is er vraag naar een tweede jaar met een lerarenopleiding, maar bij de overheid ontbreekt het geld.’

Smet wilde niet reageren op zijn conceptnota. Op 14 december neemt de Vlaamse regering een definitieve beslissing.


Blog DS, 06-11-2012
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2012, 16:33
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Allé vooruit.... nu gaat de politiek al schrappen in opleidingen! Naar mijn mening NIET GOED! Wij zijn immers de toekomst dus wij kunnen toch best goed opgeleid zijn, niet?

We zitten in een crisis (al lang trouwens) maar volgens mij kan de regering toch elders aan financiële middelen geraken. Ons onderwijs staat juist sterk in zijn schoenen, waarom hier dan iets aan veranderen?
Eén jaar master schrappen zal de studenten niet ten goede komen. Ofwel betekent dit minder onderzoek/leerstof ofwel wordt er van ons verwacht dat we dezelfde hoeveelheid materie zien op enkel één jaar tijd. Dit blijft dus de vraag!

Als de overheid dan toch met geldtekort zit.... waarom dan eerst is niet kijken naar zichzelf? Hoeveel verdient een minister? Ik geloof best dat ze het kunnen stellen met wat minder...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th November 2012, 00:28
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
‘Smet schrapt tweejarige master wegens geldtekort’

Ik sluit mij volledig aan bij de visie van Jolien, ik vind dit zelfs schandalig. Er zijn nog altijd heel wat jongeren die de drang naar studeren hebben, die nog niet willen gaan werken (wat hiervoor de redenen ook mogen zijn). Deze jongeren of studenten worden dan deels bestraft omdat de overheid zich even wil moeien. Ze spreken zichzelf ook radicaal tegen in deze kwestie. Lerarenopleidingen wil de overheid verlengen tot een bacheloropleiding van vier jaar, maar masteropleidingen wil men dan schrappen en/of inkorten? Waar ergens zit hier de logica in? Is het niet belangrijk(er) om goed gevormde en opgeleide mensen de samenleving van morgen draaiende te houden, of moeten wij het huidige voorbeeld volgen van de falende samenleving?

Laatst aangepast door Michael Van Deun : 7th November 2012 om 00:29. Reden: Typefout!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th November 2012, 03:06
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Ik vrees dat ik het enthousiasme van 'mijn studenten' enigszins moet temperen...
Wanneer plotsklaps blijkt dat de bomen niet tot in de lucht groeien, dan moet er idd gesnoeid worden. En als ik dan naar de buurlanden kijk, dan lees ik hedentendage vooral over studieleningen om de inschrijvingskosten te kunnen betalen!
Wat een verschil met de discussie die hier aan de gang is... zou het kunnen dat we momenteel ook op onderwijsgebied een stuk 'boven onze stand' leven?
Ik bedoel maar: tel je zegeningen, en besef vooral dat het dogma van eeuwigdurende groei zijn beste dagen heeft gekend, tot spijt van wie het benijdt!
Kunnen we niet ergens ECHT nadenken over waar we met ons hogeschoolonderwijs in de toekomst naar toe willen, in de wetenschap dat we het in het vervolg ECHT wel met minder zullen moeten doen?
Suggesties allemaal welkom, maar ik voorspel een evolutie richting studieleningen zoals dit nu al in NL en GB quasi-standaard is...
Ben daar zeker GEEN voorstaander van, maar vind tegelijk dat 'alles gratis' meer contraproductief werkt dan dat het zou bijdragen tot een oplossing op lange termijn.
Voorwaar: "The times, they are changing"!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.