actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

 
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Vorige Post   Volgende Post
  #1  
Oud 20th August 2025, 03:27
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 2,050
Question Tien miljoen auto’s, hoe erg is dat?

Tien miljoen auto’s op dat hele kleine stukje aarde, hoe erg is dat?


Nederland telt tien miljoen auto’s. Waar komt die groei van het wagenpark vandaan? En zijn files echt zo erg?



Het hing er nog even om wanneer de mijlpaal precies zou worden bereikt, maar maandag was het dan zover en passeerde de teller de tien miljoen kentekenregistraties voor personenauto’s. Dat meldt Kenteken.tv op basis van gegevens van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW).

De aanhoudende groei van het Nederlandse wagenpark heeft meerdere oorzaken, vertelt mobiliteitshistoricus Vincent van der Vinne. Om te beginnen de prijs. “Anders dan de perceptie bij veel mensen zal zijn, is het autobezit door de jaren heen steeds goedkoper geworden.” Wanneer je zaken als de aanschafprijs en de levensduur van auto’s, de ontwikkeling van de brandstofprijzen, de inflatie en onze gemiddelde inkomens tegen elkaar afzet, is autorijden steeds goedkoper geworden, constateert Van der Vinne, auteur van boeken als 125 jaar auto in Nederland. “Was de auto steeds duurder geworden, dan kwamen er niet steeds meer bij.”

Een andere reden is de technologische vooruitgang. Auto’s zijn beter geworden en gaan veel langer mee. Daardoor groeit ook het wagenpark van gebruikte auto’s. En omdat de nieuwverkoop door de jaren heen ongeveer op hetzelfde niveau is gebleven, groeit het totaal aantal personenauto’s. “Als je in de jaren zeventig 2 ton op de teller had dan was dat uitzonderlijk veel. Tegenwoordig kunnen auto’s veel meer kilometers aan”, zegt Van der Vinne,. “Daardoor kunnen gebruikte auto’s nog prima mee en zijn ze betaalbaar geworden voor de gewone man.”


Stekkerauto’s

Het aantal auto’s met een stekker bereikte eerder dit jaar al een mijlpaal. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst meer dan één miljoen stekkerauto’s. Daaronder vielen zowel volledig elektrische auto’s als wagens die zowel een brandstofmotor als een batterij aan boord hebben.

Belangrijke factor in de groei van het wagenpark is ook de opkomst van het leasen. Volgens de Vereniging van Nederlandse autoleasebedrijven (VNA) reden er in 2024 bijna 1,4 miljoen auto’s rond die voor zakelijk- of privegebruik waren geleased. Volgens grootbank ING wordt meer dan de helft van alle nieuw verkochte personenauto’s ondergebracht in een leasecontract.

De toename van het aantal auto’s gaat relatief snel. In 1990 telde Nederland ruim vijf miljoen personenauto’s. In het jaar 2000 waren dat er al 6,3 miljoen. En dat in een landje dat natuurlijk zelf niet in oppervlakte groeide. Het Kennisinstituur voor Mobiliteitsbeleid (Kim) becijferde al eens dat er in Nederland, na Malta, de meeste auto’s per vierkante kilometer rondrijden.

Heeft Nederland daarmee een mobiliteitsprobleem? “Ik geloof niet dat wij met deze tien miljoen op een kritiek keerpunt zitten”, zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar slimme mobiliteit aan de TU Eindhoven. Dat het land dagelijks met files kampt is een gegeven waar de meeste automobilisten zich bij hebben neergelegd, stelt Steinbuch vast. “Auto’s gaan bovendien steeds meer zelf kunnen. In de file staan wordt straks werktijd in je rijdende kantoor.”


Veranderende houding

Volgens mobiliteitshistoricus Van der Vinne gaat de voortschrijdende technologie rondom auto’s gepaard met een veranderende houding die weggebruikers hebben ten opzichte van hun vervoermiddel. De automobilist ziet zijn of haar auto niet langer als heilige koe, althans niet gevoelsmatig. “De meeste mensen zien een auto tegenwoordig als een gebruiksvoorwerp waarmee ze van A naar B gaan.”

Tenzij het gaat over de kosten van een auto, want onze vierwieler moet wel betaalbaar blijven. Het is voer voor populistische politici, volgens de mobiliteitshistoricus, zowel rechts als links van het spectrum. Als Van der Vinne kijkt naar verkiezingsprogramma’s van politieke partijen, ook weer in de aanloop naar de komende verkiezingen, dan ziet hij geen partij die het waagt om personenauto’s flink extra te belasten. “Ondanks files, vervuiling en de ruimte die auto’s in beslag nemen, zorgt de overheid er vooral voor dat auto’s betaalbaar blijven.”


Blog Trouw, 18-08-2025 (Joost van Velzen)
Met citaat antwoorden
 


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:55.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.