![]() |
|
|||
|
|||
1 op 6 krijgt huidkanker
Één op 6 krijgt huidkanker
De jongste tien jaar is het aantal gevallen van huidkanker elk jaar met vijf procent gestegen. Concreet: één op de zes Belgen ontwikkelt voor zijn 85ste een of andere vorm van huidkanker. Melanoom is een van de meest agressieve vormen van huidkanker. Mits voortijdige opsporing is de ziekte volledig te genezen. Toch sterven wereldwijd jaarlijks ongeveer 37.000 mensen aan huidkanker. Ook het percentage nieuwe diagnoses blijft stijgen. In Nederland bijvoorbeeld verwacht men tegen 2020 een toename van liefst 45 procent. Huidvlekken Eind januari organiseerden enkele parlementsleden, onder wie Maya Detiege (sp.a), in het parlement een rondetafel over huidkanker. Met als resultaat een drieledige aanbeveling voor minister Onkelinx. Meer informatie kan het aantal huidkankers fors terugdringen, alsook de snelle herkenning van huidvlekjes door artsen en patiënten. Senioren verdienen extra aandacht, want 80 procent van de Belgische senioren heeft huidvlekken die een voorloper kunnen zijn van huidkanker. Begin mei vindt de dertiende Euromelanoomdag plaats. Op die actiedag kan iedereen zijn huid gratis laten onderzoeken. (bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...huidkanker.aspx) Mening: Het is belangrijk dat de mensen op de hoogte zijn van de evolutie van bepaalde ziektes. Ik vermoed dat veel mensen schrikken als ze weten dat er 37.000 mensen per jaar sterven aan huidkanker. Ik schrok hier zelf zeker en vast van, want ik had geen idee dat dit getal zo hoog lag. Door dit artikel gaan de mensen zich misschien beter informeren over huidkanker en kunnen ze misschien sneller behandelt worden waardoor er minder mensen sterven. Ik ben ook van mening dat de mensen te weinig geïnformeerd worden over de oorzaken van huidkanker. Ook zijn sommige dokters te weinig op de hoogte van de verschillende soorten huidkanker zoals in het artikel beschreven. Als de dokters beter op de hoogte zouden zijn en de patiënten beter weten door welke verschillende factoren huiskanker wordt veroorzaakt, dan zouden er minder doden op een jaar vallen en zouden de dokters sneller kunnen ingrijpen. |