![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik denk dat een strenger rijexamen nooit kwaad kan. De mensen zullen wel een bredere basis hebben, want in een rechte lijn achteruit rijden, lijkt mij wel belangrijk om te kunnen. Stel dat je opeens in een straat rijdt waarbij je denkt "Hola pola! Ik zit hier totaal verkeerd en hopla ik kan hier niet weg!" Dan moeten we in een rechte lijn achteruit liefst zonder autospiegels mee te pakken, overstekende mensen, stakende mensen met vlaggen enzovoort.
Het kan alleen maar het verkeer ten goede komen. Mensen zullen alerter zijn, meer kennis hebben van het verkeer en bewuster zijn van de gevaren. En, België heeft al een van de makkelijkste rijexamens van Europa. Een rijbewijs halen in pakweg Frankrijk is veel moeilijker. Wat die gps betreft, velen vinden met een gps rijden moeilijk (zoals ikzelf, mijn mama en vele lotgenoten) omdat er een Hollandse vrouwenstem is waar je naar moet luisteren terwijl er op de weg ook nog vanalles gebeurt. Het is allemaal niet zo vanzelfsprekend. Dus conclusie: Het examen verstrengen kan alleen maar voordelen opleveren. Dat heeft de N-VA weer super geregeld. |
#2
|
|||
|
|||
Een onderscheid maken tussen zware en lichte fouten tijdens het theorie-examen zal eindigen in een veel kleinere doorstroom van geslaagden. Ik denk ook dat de theorietest op computer niet optimaal is, het is onnatuurlijk. Als je verkeerssituaties moet inschatten op een computerscherm heb je geen dieptezicht, het zijn kleine, tweedimensionale foto's waar de situaties op afgebeeld zijn. Ikzelf heb daar veel moeite mee gehad.
Ook denk ik dat je de verkeersregels pas echt onder de knie krijgt wanneer je actief in het verkeer aanwezig bent. De GOCA-risk perception test. Net zoals bij de tweedimensionale foto's hebben we hier een gewoon filmfragment dat tevens te vinden is op volgend adres: https://youtu.be/nprriw-Fuak. Ik heb de test gedaan en kwam tot de conclusie dat dit niet makkelijk was. Als je deze test gaat vergelijken met de praktijk: Je kijkt naar het filmpje, zonder zelf handelingen te moeten uitvoeren zoals dat in een echte auto wel het geval is. Je rijdt bij wijze van spreken dus mee als een passagier. En als passagier concentreer je je niet zo hard op het verkeer. Je hebt zelf geen zeg op de route van de auto en kan zo ook niet inschatten wat het videofragment zal gaan doen. Een 'strenger' rijexamen mag normaal geen probleem zijn voor diegene die een poging wagen om te slagen. Als je deelneemt aan een rijexamen dan verwacht ik dat je jezelf goed voelt in de auto en dat je volledig in staat bent om een auto te besturen en er dus elk gevraagd manoeuvre mee kunt uitvoeren. Als je de vaardigheid van het autorijden rijk bent, dan kan dit geen enkel probleem zijn. Mijn persoonlijke mening is dat men zich niet te veel zorgen moet maken over het veranderen van het rijexamen. Autorijden blijft autorijden en wat er ook gebeurt, men moet altijd zeer goed opletten in het verkeer en zich aan de verkeersregels houden. |