![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Bestaat jaloezie als positieve eigenschap? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
52 | 66.67% |
Neen |
![]() ![]() ![]() ![]() |
26 | 33.33% |
Stemmers: 78. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
||||
|
||||
Citaat:
![]() Waar jij het over hebt lijkt me eerder bewondering of respect, maar je kan dat geen jaloezie noemen aangezien je het die anderen wel gunt en volgens Vandale (en die is heilig ![]()
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
|||
|
|||
Wim Leenaerts
Dat nu eerste jaars hier op reageren of derde jaars. Dat doet hier al HELEMAAL niet ter zake. Ik ben nu 9 maanden samen, maar andere in het 1e jaar zijn er al 6 samen, net als jij. Dus dat is echt wel een foute redenatie die jij nu doet. |
|
|||
|
|||
.
Ik denk dat Wim dit niet zo bedoelde, ik denk dat hij eerder wil zeggen dat hij al 6 jaar gelukkig is met zijn vriendin zonder enige jaloezie in zijn relatie. Ze vertrouwen elkaar volledig en ik ben het volledig met hem eens! Zoals eerder gezegd jaloers zijn, zet een rem op je relatie en sluit deuren richting toekomst!
|
|
||||
|
||||
Citaat:
![]() Dit was eigenlijk een compliment naar onze opleiding toe. En eigenlijk nog het minst van al op jou bedoelt. Ik ben ervan overtuigd dat je antwoord op deze vraag in het 3de jaar al heel wat anders zou zijn. Genuanceerder en beter beargumenteerd (maar dat heb jij al wel goed gedaan, dus vandaar dat dit eigenlijk niet echt op jou bedoeld was). Het klinkt misschien wat arrogant en grof, maar dat is nu eenmaal zo. Vooral door de lessen RZL wordt je wereldbeeld en je 'kritische zin' beetje bij beetje verdiept en aangevuld. Overigens moet je weten dat in het eerste jaar ongeveer de helft van de leerlingen stopt, dat heeft wel zijn redenen natuurlijk. Maar goed, misschien had ik het beter niet gezegd... Nog even over jouw argument: die medeleerlingen uit het 1ste jaar die al 6 jaar samen zijn, delen die ook jouw mening?
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
|||
|
|||
Hans Teeuwen Jaloers
|
|
|||
|
|||
Jaloezie
Ik snap beide meningen. Maar ben zelf toch ook eerder geneigd te zeggen dat jaloezie misschien wel een positieve kant heeft.
Jaloezie is iets instinctief. Je kan het vaak niet helpen dat je jaloers bent, maar de manier hoe je ermee omgaat is belangrijk. Sommige mensen kunnen zeggen: ik ben helemaal niet jaloers... Dat vind ik fantastisch! Dat betekent dat je op de een of andere manier komaf hebt gemaakt met jaloezie. Ik moet toegeven dat ik zelf ook wel eens jaloers ben. Ik en mijn vriend zijn 3jaar samen. Hij is nog nooit jaloers geweest (of hij laat het niet merken ![]() Maar ik kan wel eens jaloers zijn. Ik geef dat dan ook eerlijk toe en zeg hem waarom ik jaloers was. En dat is voor mij de positieve eigenschap aan jaloezie. Toegeven dat je jaloers bent en je zo openstellen en je ziel blootleggen aan je partner. |
|
||||
|
||||
Citaat:
Citaat:
"Maar ik kan wel eens kwaad zijn. Ik geef dat dan ook eerlijk toe en zeg haar ( ![]() "En dat is voor mij de positieve eigenschap aan kwaad-zijn: toegeven dat je kwaad bent en je zo openstellen en je ziel blootleggen aan je partner." Dit is NIET logisch meer, want het positieve is uiteraard niet gekoppeld aan de eigenschap 'kwaad-zijn' (lees 'jaloers-zijn!'), maar wel aan de positieve eigenschappen van begrippen als 'eerlijkheid' en 'open communicatie'! Zieke groeten, ![]()
|
|||
|
|||
Jaloezie, leuke discussie. Jaloezie kunnen bepaalde mensen dus als positief ervaren terwijl anderen het woord jaloezie te letterlijk overnemen van de gedefinieerde betekenis.
Citaat:
De mens wil alles definieren om er vat op te krijgen. je kan dit veel ruimer opvatten zoals bv. sparen en weinig geld opdoen. Dit zou je positief kunnen bezien om op toekomstvlak een mooi appeltje voor de dorst te hebben. Anderzijds kan je dit afdoen als gierig zijn. Het is maar vanuit welk standpunt jou visie komt. Het is daarom moeilijk om te zegge of jaloezie positief of negatief is je moet het ruim bekijken en ook in vanuit welke context het komt. Een gezonde jaloezie is voor mij geen slechte jaloezie, een ziekelijke daarentegen wel. groeten Tim |