![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Citaat:
Mag er niet, zonder dat er een absolute waarheid bestaat,gepraat/gediscussieerd worden over zoiets als geloof of... ? Het is daarom net dat je wel ruimte moet voorzien voor zulke zaken. En dat hoeft niet met argumenten voor of tegen te zijn, maar er moet ruimte zijn voor leerlingen om hun eigen verhaal te doen. Het is pas als er communicatie is tussen leerlingen dat er ook begrip en respect kan zijn tussen leerlingen, denk ik dan. (Zeker als je het naar het multiculturele aspect opentrekt.) Nu ja, dat is mijn gedacht erover. En ik zou geloofskwesties nu niet echt vergelijken met David de Boskabouter. Ik denk dat zo'n vergelijking getuigt van weinig respect naar elk geloof. (Ik weet dat die argumentatie niet van jou kwam, hoor Wim.) Maar nu we het er toch over hebben: Missen we niet dat tikkeltje fantasie in een middelbare school? Is er nog wel plaats voor 'meer dan het realistische'?
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Laatst aangepast door Believing Bart : 16th March 2008 om 19:29 |
#2
|
||||
|
||||
Allez vooruit, een van de 'betere' discussies hier op dit forum - kan nooit genoeg zijn overigens
![]() Zoals Sofie al stelde: de context is hier onomstotelijk de LESSEN BIOLOGIE! En in dat kader - m'excuse - is het creationisme terecht 'not done', op straffe van de wetenschappelijke onderbouw van dit vak, en van heel ons onderwijs bij uitbreiding... Want dan valt vervolgens in de lessen fysica de appel terug op de grond 'uit liefde voor zijn oorsprong, de aarde' (Aristoteles), en in de lessen scheikunde zouden we vervolgens terug op zoek kunnen gaan naar de Steen der Wijzen... ![]() Om nog maar te zwijgen over de wiskundige, geneeskundige en - jawel - theologische implicaties van dergelijke 'set-back' (voor dit laatste vakgebied kunnen we dan meteen opteren voor de Madrassas, het zgn. 'religieonderwijs' zoals beoefend door de Taliban in Afghanistan waar leerlingen idd 'talig' leren worden door een indoctrinerend Arabisch - ! een taal waar ze helemaal geen uitstaans mee hebben - van-buiten-leren van de Koran...). ![]() BUITEN deze context valt er natuurlijk wel iets te zeggen voor 'alternatieve' aannames in verband met de oorsprong van de mens, al vind ik het creationisme nu niet meteen het beste idee. Het is nl. nog een heel andere zaak om bv in de godsdienstles te gaan 'verkondigen' dat bv. 'de mens zich in zijn oorsprong gedragen mag weten door God' en dat 'de mens in oorsprong gewild is door God', dan dat je je schaart achter de vrij letterlijke interpretatie van de creationisten wanneer zij bij voorbeeld stellen dat die 'zeven dagen' letterlijk moeten geïnterpreteerd worden. ![]() ![]() Wij zijn nog een van de Westeuropese landen - in tegenstelling tot bv. Frankrijk - waarin in ons onderwijssysteem ruimte kan worden gegeven aan 'Godsdienst' als vak... om idd - zoals Bart terecht aanhaalt - aandacht te kunnen geven aan meer dan alleen maar 'het realistische' (ik zou zeggen: het louter 'rationele'). Tegelijk: juist die ratio zou wel eens het beste kunnen zijn van al wat we van God gekregen hebben. Als we redeneren vanuit een scheppingstheologie, dan kan ik moeilijk anders dan erkennen dat al ons verstand mee in de prijs inbegrepen was. En leidt precies deze 'gave' niet tot het inzicht dat 'godsdienst en religie er moeten zijn voor de mens, en niet omgekeerd'? En een voorbeeld hiervan kan voor mijn part gerust zijn dat het de mens in staat stelt/kan stellen om zich een stuk te verheffen boven zichzelf, in solidariteit met 'de ander' (whoever!) Waarschijnlijk is datgene wat in het scheppingsverhaal het meest aanleiding geeft tot een letterlijke interpretatie de zinssnede: 'En God zag dat het goed was'... Waarbij welbegrepen zij dat 'goed' nooit synoniem is geweest van 'perfect'... ![]() PS Wim: het was 'Paulus, de boskabouter' ![]()
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB Laatst aangepast door Barst : 17th March 2008 om 02:38 |
#3
|
||||
|
||||
Ik ben het er mee eens dat veel afhangt van de context. In biologie kan je niet anders dan het te hebben over de evolutietheorie.
In godsdienst kan je het wel hebben over het creationisme al past dat er ook niet helemaal in. Wij leren in godsdienst de leerlingen juist omgaan met de bijbel, dus ook de verhalen juist te interpreteren. Dit leren wij hier in de opleiding ook. Ik heb in de leraarskamer in Hove daar ook nog over gepraat met een leerkracht biologie. Hij vond wel dat ze in biologie ook moeten toegeven dat er fouten zitten in de evolutietheorie dus dat het niet HET antwoord is op hoe de alles ontstaan is. Toch is dit de meest aangenomen theorie die er is en denk ik ook wel dat hij meer wetenschappelijk onderbouwd is dan het creationisme. Natuurlijk moet er ruimte zijn om te discussieren over dingen zoals geloof etc. Ik kan begrijpen dat Bart vind dat er meer plaats moet zijn voor fantasie, maar ik zie de link niet echt met het creationisme. Want aanhangers van het creationisme zien dat niet als fantasie, zij zijn er van overtuigd dat het zo gebeurd is. Dus in die context zijn er toch wel andere zaken die je kan gebruiken om de leerlingen hun fantasie te stimuleren. Ps david was ook een kabouter ![]() |
#4
|
||||
|
||||
Citaat:
Maar zoals Barst en Sofie zeggen, gaat het over het creationisme als theorie zoals die bij biologie of wetenschapslessen aan bod zou moeten komen (volgens de voorstanders dan). En dat kan niet, want het creationisme heeft hoegenaamd geen uitstaans met wetenschap. Tijdens wetenschapslessen moet alles inderdaad liefst echt zijn... Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() Paulus heb ik namelijk nooit gezien, maar van David was ik wel grote fan want dat is van het soort kindertelevisie dat ze nu tot mijn grote spijt niet meer maken ![]()
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#5
|
|||
|
|||
Onderwijzers wijzen Darwin af
BRUSSEL - Toekomstige onderwijzers in België zijn terughoudend als het gaat om het doceren van de evolutietheorie van Darwin. Ze verkiezen, uit religieuze overwegingen, door te geven dat de oorsprong van het universum en van de mensheid door een hogere macht geleid zijn. Dat schrijft Le Soir maandag.
Vooral toekomstige onderwijzers biologie die moslim zijn, en stagiairs afkomstig uit Marokko, zijn niet happig om Darwin mee te geven aan hun leerlingen. Bepaalde schooldirecties en de bevoegde ministers in het zuiden van België, Christian Dupont (PS) en Marie-Dominique Simonet (CDH), zijn bezorgd om die ontwikkeling. Ze benadrukken de rol van inspecteurs om na te gaan of de onderwijsprogramma's gevolgd worden. Er is 138.000 euro uitgetrokken voor een studie naar de omvang van het fenomeen is een zestigtal scholen. De ULB zal de studie uitvoeren. dsl Bron: maandag 14 april 2008 | Bron: belga De Standaard _______________________________________ 14/04 Leerkrachten geloven steeds minder in evolutietheorie Schooldirecties en politici maken zich zorgen over het steeds vaker in vraag stellen van de evolutietheorie van Darwin door toekomstige onderwijzers. De bevoegde ministers van de Franstalige Gemeenschapsregering dringen aan op een studie naar de omvang van het fenomeen en naar manieren om het toenemend geloof in het creationisme in te dijken. Religieuze redenen Steeds meer jonge onderwijzers in het Franstalige landsgedeelte blijken te geloven én te doceren dat de oorsprong van het universum en van de mensheid door een hogere macht geleid zijn. Onderzoekers van de ULB stellen dat die trend zorgwekkend is. Vooral jonge moslimleerkrachten geloven om religieuze redenen niet in het Darwinisme. De onderzoekers zeggen dat iedereen vrij is dat te denken, maar leerkrachten moeten zich wel aan de officiële programma's houden. De Franstalige ministers Christian Dupont (PS) en Marie-Dominique Simonet (CDH) hebben een 138.000 euro uitgetrokken voor een onderzoek dat gevoerd moet worden in 60 scholen. Ze benadrukken de rol van inspecteurs om na te gaan of de onderwijsprogramma's gevolgd worden. Atlas van de schepping In 2007 vroeg de Franstalige onderwijsminister Marie Arena al om maatregelen tegen de befaamde 'Atlas van de schepping' van de Turk Harun Yahya. Dat boek waarin de evolutietheorie stap voor stap werd onderuit gehaald, werd toen massaal verspreid. (Bron: Le Soir) |