![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Ik denk dat jongeren zich inderdaad niet bewust zijn van hun ongezonde levenswijze. Veel jongeren doen wel aan sport op school, maar doen verder geen sporten meer. Ze eten ook veel ongezonder, ze snoepen al voor ze naar school gaan en eten onregelmatig. Maar ook eten ze ongezonde dingen zoals: frieten, hamburgers,... Hier staan de ouders voor in, als zij nu elke dag een gevarieerde maaltijd bereiden, met de belangrijkste voedingselementen die ze nodig hebben. En als men het kind nu ook nog dagelijks een stuk fruit mee geeft in plaats van een mars,.... dan is dit al een goed begin voor een gezondere levenswijze. Daarnaast gaan ze ook nog op een jongere leeftijd beginnen uitgaan en beginnen drinken. Het blijft niet bij een kleine hoeveelheid, meestal zijn dit grote hoeveelheden. Dit doen ze meestal om hun vrienden te imponeren en ook om niet onder te doen voor hen. Ik vind dat jongeren op fuiven die jonger zijn dan 16 geen alcohol mogen krijgen. Zij zijn nog veel te jong. Men zou een systeem moeten vinden zodat men weet welke personen jonger en ouder zijn dan 16, zo weet men welke personen wel alcohol krijgen en welke niet. Dit door bv. een verschillende kleur van de inkombandjes of nog een extra bandje. Maar hier kan het gevaar dan weer bij ontstaan dat de oudere personen weer alcohol gaan halen voor de jongere personen.
|
|
|||
|
|||
een slecht eetpatroon?
Veel jongeren denken nog te vaak dat ze een gezonde levensstijl hebben!
Wel ja, ze sporten niet veel maar denken dat dat toch steeds voldoende is. Ookal eten ze thuis vaak heel gezond. Het eten van fastfood producten dringt als een worm in een appel ons land binnen en er zijn heel weinig jongeren die volledig tegen de consumptie van deze middelen zijn. Ook het roken van sigaretten en alcoholgebruik zijn een typisch voorbeeld van dingen waar jongeren geen besef van hebben welk kwaad hierin schuilt. Het onregelmatig eten is zeker ook een factor die mee speelt in de ongezonde levensstijl! |
|
|||
|
|||
Het klopt inderdaad dat veel jongeren denken dat ze een gezonde levensstijl hebben terwijl dit in veel gevallen niet zo is zoals in dit artikel verduidelijkt wordt.
Als we rondkijken in onze samenleving zien we dat meer en meer jongeren te dik zijn, ze roken, drinken teveel alcohol, gebruiken drugs... Dit is toch geen gezonde levensstijl? Maar de ouders hierbij betrekken vind ik dan ook weer niet eerlijk, ze kunnen toch niet verbieden dat ze alcohol drinken, teveel fastfood eten... In vele gezinnen gaan beide ouders werken, waardoor er niet altijd tijd is om gezonde voeding klaar te maken, dan kan het uiteraard is gebeuren dat er fastfood op tafel komt. Maar voor de rest kunnen de ouders toch niet het handje van hun kind blijven vasthouden? Dat zou gewoon belachelijk zijn. De overheid moet proberen meer boodschappen over te brengen waarin gezonde voeding aan bod komt, en niet constant reclame toestaan over kant- en- klare gerechten... |
|
|||
|
|||
Volgens mij zijn er toch wel vele mensen ongezonder gaan leven. Het is inderdaad zo dat er in deze tijd minder uitgebreid gekookt wordt. Ouders gaan vaak beide werken en dan is er niet zo veel tijd over om te koken waardoor er vaak gekozen zal worden voor een maaltijd die snel klaar is. Als je echt gezond wil eten zal je toch wel wat tijd in het bereiden van de maaltijden moeten stoppen. De laatste jaren zijn er ook veel meer producten bijgekomen. Als je alleen al naar koeken kijkt heb je echt VELE soorten om uit te kiezen. Ook zijn er vele snelhapjes en drankjes waarnaar mensen in een drukke periode snel zullen grijpen. Als kinderen een patroon van snelle maaltijden, snelle hapjes en drankjes zien zullen ze dit ook op zichzelf gaan toepassen. Ik kan wel begrijpen dat vele ouders het druk hebben waardoor er weinig tijd is om te koken maar toch zouden ze de gezondheid van zichzelf en hun kinderen in het achterhoofd moeten houden.
In het artikel verwijst men ook naar het ongezonde van alcohol. Men zegt dat een derde van de ouders geen regels hanteert inzake de consumptie van alcohol. Maar ik vraag me af in welke mate ouders hier controle over hebben. Wanneer hun zoon of dochter uit gaat en alcohol drinkt kunnen de ouders onmogelijke weten hoeveel er geconsumeerd is door hun kind. Het is dan volgens mij wel heel moeilijk om hier regels over te maken. Uiteraard mag de schuld ook niet alleen bij ouders worden gelegd. Volgens mij speelt onze maatschappij ook een grote rol hierin. |