![]() |
|
|
|||
|
|||
Hoe kan dat nu?
Ik kan begrijpen dat ouderen die alleen wonen of die door een handicap het huis niet uit kunnen een groot risico lopen op ondervoeding. Ik kan echter niet begrijpen dat ouderen die in een rusthuis verblijven (40 tot 80%
![]() Mensen die er op hun oude dag alleen voor staan, hebben vaak geen zin om te koken en zullen dus sneller een (gezonde) maaltijd overslaan. Maar in een rusthuis worden er toch elke dag drie maaltijden voorzien!?? En ik dacht dat het de taak was van de verzorgers om erop toe te zien dat iedereen eet!?? Ik vind een verplichte voedingsscreening een goed idee. Ik stel voor om dit dan zowel voor 'rusthuisverblijvers' als voor ouderen die thuis verzorgd worden te verplichten, omdat een gezond voedselpatroon heel wat ziekten en kwalen kan vermijden. (--> minder dokterskosten, ziekenhuiskosten,...) Uiteraard moet er dan wel iets gedaan worden met het resultaat van de screening; slechte resultaten moeten opgevolgd worden. |
|
|||
|
|||
Ik vind het ongelofelijk hoe zoiets nog kan de dag van vandaag. Kinderen brengen hun ouders naar rusthuizen, met het idee dat ze daar goed verzorgt worden, en rustig hun oude dag kunnen doorbrengen. Deze onderzoeken tonen aan dat dit dus niet het geval is. Ondervoeding is een ernstig probleem, en ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat ze hierrond maatregelen gaan treffen.
Het artikel bracht bij mij ongeloof mee, hoewel ik laatst ook zo een verhaal te horen kreeg. Een bejaarde dame lag al 5 maanden dood op haar appartement, omdat ze ook niet veel geld had, niemand had om voor haar te zorgen, en dus waarschijnlijk ook ondervoed was. Ik vind het zo ongelofelijk zielig voor die oude mensen dat ze zo aan hun eind moeten komen. Hoog tijd om er iets aan te doen dus! |