actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 16th December 2008, 10:22
Lien Hooyberghs
Guest

geen slecht idee, maar...

Op zich vind ik het geen slecht idee om woningen vanaf het begin al aan te passen aan mensen die in een rolstoel zitten of wat meer hulp nodig hebben. Het kan altijd zijn dat je door een ongeval ofzo in een rolstoel belandt en dan is het handig als alles al voorzien is.

Maar dan stel ik me even in de plaats van die 'oudjes'. Stel dat ik niet meer goed te been ben en wat hulp nodig heb en mijn partner reeds verloren heb. Dan zit je daar ganse dagen alleen in je huis. Je kan jezelf wel behelpen (met de hoger geplaatste stopcontacten en bredere deuren), maar toch zou ik het niet leuk vinden.

Mijn grootmoeder zit ook in een rusthuis en de sfeer is daar zeer positief. Ze leren er nieuwe mensen kennen en er wordt nog wat gewerkt aan de 'conditie'. Ik zou dus ook veel liever in een rusthuis wonen, dan thuis in mijn eentje. Allemaal gezellig samen zitten, is (naar mijnmening) beter dan allemaal in apart in hun eigen huis.

Ik moet eerlijk toegeven dat het woord 'rusthuis' niet zo goed klinkt, maar het is er wel aangenamer wonen dan alleen in je huis.

Ze mogen dus zeker niet stoppen met rusthuizen te bouwen. Trouwens, als alle huizen bezet worden door die 'oudjes', waar kan de jongere generatie dan nog bouwen/wonen? Als we alle oudere mensen in een rusthuis plaatsen, zitten zij samen en kunnen de jongere mensen hun huizen gebruiken om daar in te wonen.

Of zie ik dit net iets te simpel?

Lien
Met citaat antwoorden
Oud 16th December 2008, 22:15
Lindsey Theys Lindsey Theys is offline
Registered User

Ik vind dit een zeer goed idee. Je ouders in een rusthuis plaatsen kost zeer veel geld. Geld dat je aan andere dingen kan uitgeven. Een woning aanpassen kost ook veel geld, maar ik denk dat de ouderen liever in hun huis blijven wonen. Daar hebben ze tenslotte meer vrijheid.
Ik zelf zou mijn ouders nooit in een rusthuis plaatsen. Als ze niet meer voldoende voor zichzelf kunnen zorgen, zal ik op regelmatige basis langs gaan om voor hun te zorgen. Dat is het minste wat je kan doen voor je ouders. Uiteindelijk hebben zij ook vele jaren voor jou gezorgd. Ze in huis nemen zou ik niet doen. Zo neem je hun een stukje vrijheid af, maar vooral ook je eigen vrijheid wordt afgenomen.
Conclusie, laat de aanpassing van de woningen doorgaan. Een rusthuis neemt trouwens veel plaats in beslag. Plaats dat je zou kunnen gebruiken voor andere zaken, zoals een park om in te gaan wandelen. Beweging houdt hen ook vooral op de been!
Met citaat antwoorden
Oud 27th December 2008, 19:02
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User

In het opzicht oude bomen verplaats je beter niet meer is dit een zeer goed idee! Het is zo dat sommige mensen die op een bepaalde leeftijd verhuizen naar het rusthuis gewoon wegkwijnen in dat rusthuis omdat ze hun vertrouwde omgeving en hun vrijheid kwijt zijn. Ikzelf zou zo ook zijn denk ik. Voor deze mensen is het interessant om hun huis mee te laten evolueren met hun leeftijd. Ik vind het trouwens ook een plicht van kinderen om er voor te zorgen dat hun ouders zolang mogelijk thuis kunnen blijven wonen door ze zo goed en zo kwaad mogelijk te helpen. Maar voor sommige mensen ligt het dan weer anders.. . Er zijn ook mensen zonder familie en die veel nood hebben aan verzorging. Voor deze mensen lijkt het me toch nog steeds te beste oplossing om naar een rusthuis te gaan. Daar krijgen ze de nodige verzorging en hebben ze nog sociaal contact met medebewoners. Deze mensen kunnen zo ook heus nog wel genieten van hun oude dag!

Conclusie: Ik vind dit onderwerp een beetje hinken op twee gedachten. Goed voor nog zelfstandige mensen, minder voor zorgvragende mensen. Deze zijn toch nog altijd beter af in een rusthuis denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:02.