![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Berg heeft muis gebaard
Berg heeft muis gebaard
COMMENTAAR — Er waren vooral opgeluchte gezichten te zien, zaterdagavond aan de poorten van Hertoginnedal. Het uitgebreide kernkabinet kwam er, onder leiding van premier Herman Van Rompuy, tot een akkoord over de regularisatie. Alleen al het bestaan van zo'n akkoord is een succes. Want binnen de regeringen-Leterme en -Van Rompuy wordt er al anderhalf jaar ruzie gemaakt over asiel en migratie. De regeringsherschikking, met de promotie van Karel De Gucht naar Europa, de verbanning van Marie Arena en de nieuwe baan voor Annemie Turtelboom, maakte de weg vrij voor een deal. De politieke wil om te 'landen' was er zowel bij Open VLD als bij de PS. Het kan dus nog, akkoorden op federaal niveau. Op de vooravond van 21 juli leeft deze Belgische regering nog. Maar wie, na anderhalf jaar bakkeleien, een ambitieuze rondzendbrief had verwacht met goede oplossingen voor enerzijds de vele vreemdelingen die soms al jaren in de grootste onzekerheid in ons land verblijven en anderzijds heldere criteria voor het regularisatiebeleid voor de toekomst, komt bedrogen uit. Geen wonder dat de ministers zaterdagavond Hertoginnedal al konden verlaten, want ze maakten hun huiswerk maar half. De helft die ze wel maakten, betreft de 'instructie' die moet toelaten dat vreemdelingen met een 'onredelijk lange asielprocedure' en vreemdelingen in 'prangende humanitaire situaties' geregulariseerd worden. Dat hoort ook zo. België moet mensen regulariseren die jaren hebben moeten wachten op een antwoord op hun (asiel)aanvraag en moet mensen die hun 'affectieve, sociale en economische belangen' in België hebben, een verblijfsvergunning bieden. Maar de regeringstop maakte er zich gemakkelijk van af door enkel de contouren te definiëren van deze eenmalige operatie. Want criteria voor de toekomst zijn er niet. Daar blijft de grootst mogelijke rechtsonzekerheid - met het mogelijke aanzuigeffect - bestaan. Moeilijke dossiers als misbruiken van de gezinshereniging, van het huwelijk met een Belg en van de 'snel-Belg-wet' werden van tafel gehaald en vooruit geschoven naar september. Over de uitvoering van het kwakkelende terugkeer- en verwijderingsbeleid wordt zelfs helemaal niet gesproken. Al bij al heeft de berg dus een muis gebaard. Politiek kunnen de coalitiepartners elk hun lezing geven van het akkoord. De PS en de Franstaligen lezen er de basis in voor regularisatie van vele duizenden. Open VLD en de Nederlandstaligen kunnen het over een restrictief beleid hebben. Maar de grond van het dossier - hoe een langetermijnbeleid voor immigratie en asiel uitstippelen en uitvoeren - is helemaal niet aangepakt. Het ergste valt dus te vrezen voor de volgende uitdaging op het bord van deze regering: de opstelling van de begroting waarbij een miljardentekort moet worden weggewerkt. DS, 20-07-2009 (Peter Vandermeersch)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Alexiusakkoord niet berekend
BRUSSEL - Het regularisatie-akkoord van de regeringstop brengt veel werk en uitgaven mee, ook voor gemeenten en deelstaten. Kardinaal Danneels die meermaals, ook samen met de hoofden van andere erediensten en levensbeschouwingen, het uitblijven van een akkoord over de regularisatie van sans-papiers aan de kaak stelde, 'begroette' maandag het akkoord dat de regering bereikte. 'Het maakt een einde aan de onzekerheid en kwetsbaarheid van veel mensen.' Tot wie hij gebeden had, zei hij niet, maar de politieke top legde de basis voor het akkoord op 17 juli. Dat is in de katholieke kerk de feestdag van de heilige Alexius, van oudsher de patroonheilige van de zwervers en de landlopers, de voorgangers van de sans-papiers van vandaag. Intussen blijkt dat de impact van het akkoord niet becijferd is. Hoeveel gaat het kosten? Kosten zijn er voor de federale regering - die onder meer haar dienst die de regularisatieaanvragen behandelt, zal moeten uitbreiden - maar ook voor de deelstaten, de gemeenten en de OCMW's. De deelstaten zullen de vraag naar inburgeringscursussen sterk zien toenemen. Hun diensten voor arbeidsbemiddeling en beroepsopleiding zullen veel nieuwe klanten krijgen. De kinderopvang wellicht ook. Het onderwijs zal maar weinig voelen omdat de meeste kinderen van sans-papiers nu al schoollopen. Het zwaarste weegt het akkoord wellicht op de sociale huisvesting. Geregulariseerden hebben (als vele anderen) 'recht' op een sociale huurwoning. Die zijn er nu al te weinig in de drie gewesten. De Brusselse minister-president Charles Picqué luidde al de alarmbel. Gemeenten (burgerlijke stand) en OCMW's zullen de gevolgen direct voelen. OCMW's moeten de geregulariseerden die geen werk hebben een leefloon geven en ze meteen 'activeren'. En dat laatste kost ook geld, zegt Monica De Coninck van OCMW-Antwerpen. Intussen weerklinken Europees al vragen over de regularisaties, onder meer van de Nederlandse partijen VVD en CDA. Het gaat wel om 'individuele regularisaties' maar ze zijn toch massaal en ondergraven daarom het EU-beleid, luidt het. Blog DS, 22-07-2009 (Guy Tegenbos)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |