![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Schandalig
Ikzelf ben gelukkig nooit zo beet genomen. Maar als de mensen die aan dergelijke telecomstanden staan, je aanspreken en je allerlei promoties enz. aan je broek proberen te smeren. Dan word ik echt misselijk.
Telecomverdelers werken met een commissieloon, hun doel is om zoveel mogelijk mensen te verleiden om een abonnement aan te gaan of dergelijke. Meestal vergeet je de kleine lettertjes te lezen of kun je haast niks anders dan "ja" zeggen, in de hoop om zo gerust gelaten te worden. Meer en meer jongeren beginnen een slachtoffer te worden van deze manipulatieve daad. Zij zijn jong, kijken niet zo kritisch als ouderen en zeggen: "Ja, ik neem een abonnement." Met alle gevolgen van dien. Ik zag overlaatst op het nieuws dat men in de scholen een soort van project gaat opstellen, om zo jongeren kritisch te leren kijken naar reclame. Daar hoort het kritisch opstellen en nadenken over telecomvertegenwoordigers die je iets proberen aan te smeren natuurlijk ook bij. Dat vind ik een heel goed project. Ik hoop zo dat deze wandaden stilaan gaan stoppen en dat men de mens weer zijn volledige 'vrijheid' terug geeft. |
#2
|
|||
|
|||
Persoonlijk vind ik dat de telecomverdelers in deze zaak niet de enige schuldigen zijn. Je bent zélf immers verantwoordelijk voor je daden.
Er worden nu eenmaal verleidelijke acties gedaan en promoties aangeboden, maar de telecombusiness is er een als een ander. Er wordt in het artikel geschreven over 'de zwakkeren in de maatschappij'. Ook zij zijn nog in staat om redelijk kritisch te oordelen, zoniet staat er in de meeste gevallen wel iemand klaar om hen de weg te wijzen. Ook jongeren trappen vaak in 'de val', maar uiteindelijk is dat eigen aan de leeftijd en doet ze dat op alle vlakken... Het voorstel om schriftelijke contracten op te stellen, lijkt me wel goed. Zo heb je op papier alle afspraken staan, die je nog eens rustig kan nalezen alvorens te tekenen. Het is gewoon zaak jezelf genoeg te informeren en jezelf te kennen. Als je weet dat je zo'n dingen niet goed begrijpt of dat je jezelf snel laat gaan door veel uren te bellen, dan neem je geen abonnement... Meer transparantie is dus nodig, en eventueel een campagne om de consument meer bewust te maken van de eigen acties en van de valkuilen van deze specifieke reclame. |
#3
|
|||
|
|||
Telecomverdelers toch schuldiger als klant
Natuurlijk zijn telecomverdelers niet de enige schuldige in deze zaak. Ja, je beslist zelf of je een abonnement wil of niet. Maar die telecomverdelers kunnen zo manipulatief zijn, dat je verblind wordt door hun mooie woorden en geen nee meer zegt. De gemiddelde Belg met een verstand dat veel gebruikt wordt (zo zal ik het maar zeggen), trapt niet in zulke gevallen. Tenzij natuurlijk de promo je goed uitkomt en je weet waar je aan begint. Maar er zijn mensen die nogal naďef zijn en het vertrouwen in andersmands handen leggen. Terwijl die telecomverdelers helemaal niet te vertrouwen zijn. De klant is dan meestal de dupe.
Maar wat de mensen meestal niet weten of wat hun niet gezegd wordt, is dat ze 7 werkdagen de tijd hebben om hun abonnement op te zeggen. Achteraf wanneer je toch niet tevreden bent over het abonnement en je het toch wenst stop te zetten, zonder opzegkosten te betalen. Dan kan je nog altijd naar de ombudsdienst voor telecommunicatie gaan. Dat zijn dingen die ook veel mensen niet weten en waarop telecomverdelers de klant attent moeten maken. Als iedereen dit wist, zou er zoveel commotie niet zijn rond dit onderwerp. Ale dat vind ik toch. |