![]() |
|
|
|||
|
|||
Dat armoede of financiële onzekerheid een studiekeuze kunnen beïnvloeden is erg. Het zou niet mogen bestaan. Jongeren zouden door schoolgeld geen dromen mogen laten schieten. Maar om een algemene factuur in te voeren voor iedereen, lijkt me moeilijk. Er zijn te grote verschillen.
Wat ik wel als positieve verandering zou zien, is als ze de factuur iets naar beneden kunnen halen en het geld dat uitgegeven mag worden aan een uitstap iets naar boven. Ik bedoel niet dat leerlingen dan meer zouden moeten betalen voor een uitstap. Het uiteindelijke resultaat van je factuur blijft hetzelfde. Maar nu mag een excersie maximum 15 € per persoon kosten (dacht ik) waardoor weggaan met het school veel minder wordt of je merkt het duidelijk aan de activiteiten of de kwaliteit. Ik vind het belangrijk dat jongeren deze ervaringen opdoen want soms krijgen ze deze kans van thuis uit niet mee. Ik heb bij het artikel nog wel een bedenking. KSO zal inderdaad duur zijn (filmbewerking is niet te doen duur ![]() |
|
|||
|
|||
Secundair onderwijs moet goedkoper
Het is zeer spijtig dat er jongeren zijn die omwille van financiële moeilijkheden niet kunnen studeren, of niet de studierichting kunnen kiezen die ze het liefst hadden willen doen. Het onderwijs volledig gratis maken zou schitterend zijn maar dit is, denk ik, helaas onmogelijk. Ik denk dat scholen acties moeten organiseren en het ingezamelde geld spenderen aan schoolboeken en rekeningen van diegenen die het het moeilijkst hebben. Dit is misschien soms ook niet haalbaar en ik kan me voorstellen dat er andere mensen zijn die hiervan zouden proberen te profiteren. Maar ik denk dat we eerst uit de financiële crisis moeten geraken en de werkloosheid moeten aanpakken voor dat dit probleem van het onderwijs opgelost zal kunnen worden.
|
|
|||
|
|||
Het onderwijs zou misschien inderdaad wel goedkoper mogen, maar wat ik vooral belangrijk vind is dat het systeem van de toekenning van schooltoelagen anders moet. Ik merk dit dan vooral in het hoger onderwijs.
Als je kijkt naar de ouders van studenten die recht hebben op een studietoelage, verdienen zij vaak meer dan ouders van studenten die geen recht hebben op een studietoelage. Een persoonlijk voorbeeld: mijn moeder is op vrij jonge leeftijd op pensioen gezet en ontvangt heel weinig geld per maand. Toch hebben wij geen recht op een studietoelage, terwijl kennissen die minstens dubbel zoveel verdienen wel een studietoelage ontvangen. Daarom pleit ik ervoor om eerst dit systeem grondig uit te werken. |