![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ook ik ben aangenaam verrast na het lezen van dit artikel! Niet alleen als toekomstig leerkracht Nederlands, maar ook als boekenliefhebber. Al vanaf ik kon lezen kan ik genieten van een goed boek en met ouder worden heb ik ook leren genieten van boeken in vreemde talen. Misschien dat ik hierdoor mijn 'passie' voor talen heb ontwikkeld... Dit werd natuurlijk allemaal op één of andere manier geprikkeld door de leerkrachten die de opdracht gaven om boekbesprekingen te maken. Ik vond het nooit erg om dat te doen en op die manier heb ik mijn kijk op literatuur verruimd omdat je dan boeken leest die je anders misschien nooit zelf zou uitkiezen.
Het lezen van boeken kan eigenlijk alleen maar positieve gevolgen hebben voor de jongeren. Zoals Lindsey zei leren ze inderdaad terug het Nederlands correct te gebruiken en ze ontwikkelen als het ware een soort talenknobbel door andermans neergeschreven woorden op te nemen. Zeg nu zelf, dit klinkt toch als muziek in de oren, niet?! (Of valt hier al enige vorm van beroepsmisvorming te bespeuren ![]() |
#2
|
||||
|
||||
Wat een leuk nieuws! Ook ik vind het nu nog steeds leuk om voor het slapengaan een boekje te lezen, hoewel dit meestal strips zijn. In bed lig je rustig en kan niemand je storen. Ik vond het vroeger bovendien spannend om ’s avonds te lezen, terwijl ik eigenlijk moest slapen van mijn ouders. Wanneer zij de trap opkwamen, deed ik snel mijn licht uit en deed ik of ik sliep.
Toch schrik ik een beetje van dit artikel! Vandaag nog kwam een kindje van ongeveer 2 jaar bij ons op bezoek. Ze wees meteen naar de computer en wou op de bureaustoel klimmen. Toen ze op de bureaustoel zat, drukte ze enkele toetsen in op het toetsenbord en scrolde vlotjes met het scrollwieltje op de computermuis. Even later gaf ik haar een boekje van Musti en ook hierin was ze geïnteresseerd. Dit wijst er volgens mij op dat kinderen niet alleen lezen als interesse hebben, maar ook op de computer tokkelen of PlayStation spelen. Ik vind het in ieder geval geweldig dat de moderne elektronica van nu de plaats niet inneemt van het 'gewone' lezen! |
#3
|
|||
|
|||
Het is goed dat jonge kinderen veel lezen. Waarschijnlijk heeft dit ook iets te maken met het feit dat kinderen veel moeten lezen voor school. De verschillende leesniveaus die men hanteert vormen voor de kinderen dan ook de perfecte motivatie. Wie wil nu niet op het hoogste niveau geraken?
Het is jammer dan jongeren niet meer boeken lezen. Natuurlijk krijgen ze andere interesses, maar deze zijn perfect combineerbaar met lezen. Als toekomstig leerkracht Nederlands wil ik lezen in de schoolcontext promoten. Jaarlijks zouden een bepaald aantal boeken gelezen moeten worden. Een leuk idee vind ik ook het lezen in klasverband. De leerkracht kiest enkele momenten om een boek hardop voor te lezen voor de rest van de klas. De jongeren moeten dan alleen maar luisteren en genieten. Jongeren ervaren lezen vaak als negatief. Wie wil er lezen wanneer je ook naar de film kan gaan? Ze vergeten daarbij weleens dat vele kaskrakers het resultaat zijn van een verfilmd boek. Een goed voorbeeld hierbij is ‘Twilight’. |