![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Citaat:
Wat wel bijzonder vermakelijk is, zijn de verontwaardigde reacties van sommigen die dit artikel serieus nemen. Maar goed, tegen beter weten in: Over de artikelkeuze: wellicht is het geen slecht idee om bij het posten van een artikel jezelf eerst de vraag te stellen: 'Wat is de maatschappelijke relevantie hiervan?' M.a.w. heeft het zin om dit artikel te delen met anderen? Bv. omdat het onderwerp anderen ook aangaat, omdat het interessante vragen opwerpt, omdat het leerrijke discussies in gang kan zetten... Het is niet omdat iets op een nieuwssite komt, het ook automatisch nieuws is. Kranten hebben maar X aantal ruimte om hun kolommen te vullen, terwijl websites virtueel 'limietloos' zijn. Met alle gevolgen vandien. Het is dus aan de gebruiker om te filteren wat -toegegeven- misschien niet altijd even makkelijk is, maar met een gezonde dosis verstand kom je wellicht al ver. Enige moeite opbrengen is ook geen schande. Maar wat helemaal te zot is om los te lopen, zijn sommige reacties hierop: Mensen laten zich snel verleiden tot het posten van onwelriekende meningen. Overigens meestal gekenmerkt door (gespeelde) verontwaardiging: 'schandalig!', 'verschrikkelijk!', ''t is toch wel erg',... En op zich is daar niks mis mee... als je ergens aan de toog plakt. Maar op een forum voor toekomstige leerkrachten past het al minder. Wie zich té snel laat verleiden tot het spuien van zijn mening, zal later voor de klas gegarandeerd in moeilijke situaties worden gebracht. Leerlingen zullen heel vaak op de proppen komen met -al dan niet ware- verhalen over hun collega's, jouw collega's, hun ouders, etc. Het is dan dat je een stap achteruit moet zetten om even stil te staan bij de context, de gevolgen, de relevantie,... van het hele verhaal. Precies dezelfde vragen die je je (zou) moet(en) stellen bij een reactie hier. Een voorbeeld uit dit onderwerp: Citaat:
![]() En verder is er natuurlijk nog altijd 'In de marge van het nieuws'. Vroeger hadden we ook 'Om te lachen' maar dat is blijkbaar weg. Just my 2 cents.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |