![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik ben eveneens een voorstander van 4 examenperiodes. Dan wordt de last van de studenten minder zwaar en worden ze gestimuleerd om heel het jaar door te leren. Want door dit systeem word je verplicht om te leren omdat de examenperiodes korter op elkaar volgen, waardoor je beter gespreid gaat studeren i.p.v. juist voor de examenperiode (wat nu het geval is).
Enkele vrienden van mij studeren in Hasselt (waar het systeem van kracht is) en ze zijn er zeer optimistisch over. Ze zeggen veel te moeten werken voor school (dit hoort erbij), maar het is draaglijker omdat het zo verspreid is, waardoor ze makkelijker de inhouden weten te spreiden over deze periodes. De vier lesuren maximum voor een dag dienen dan ook echt benut te worden om te studeren. Wie niet leert en zegt, "dit haal ik wel", straft zichzelf. Wat dan weer positief is, is dat de student die slecht scoort door onvoldoende te leren zich kan herpakken voor de drie andere examenperiodes i.p.v. die ene examenperiode op het einde van het jaar. Ik hoop dat ze dit systeem ook bij ons invoegen. |
#2
|
|||
|
|||
Ook ik ben een voorstander van dit systeem. Vaak zijn er studenten die geen grote brokken informatie kunnen onthouden hoe vaak ze ook studeren. Het is voor hen dus een enorm voordeel dat ze meerdere keren per jaar examen zouden hebben. De leerstof zit ook nog fris in je hoofd en zal dus makkelijker oproepbaar zijn. Je zet studenten op deze manier ook aan om elke dag te studeren want de examens staan namelijk bijna altijd voor de deur.
Ik zou dit systeem, hoe positief het ook is, niet toepassen op een lerarenopleiding. Een lerarenopleiding wordt gekenmerkt door veel taken en deze taken nemen veel tijd in beslag. Op momenten dat je de taken aan het maken bent kan je niet studeren. Als ik naar mijn to do-lijstje van taken kijk. Vermoed ik dat de takenbelasting fel verminderd zou moeten worden. |