![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik vind het fout dat alle leerlingen over dezelfde kam geschoren worden. Volgens mij moeten ze ook nagaan wat de reden is van het zittenblijven. Is er een leerstoornis, is er een persoonlijk probleem,... ? Deze theorie zal wel kloppen voor kinderen met een leerstoornis maar gaat volgens mij niet op voor kinderen die bv langdurig ziek geweest zijn en daardoor een deel van de leerstof gemist hebben. In geval van langdurige ziekte is het volgens mij wel goed om de kinderen te laten overzitten zodat ze nadien terug meekunnen en niet steeds achterop blijven. Deze kinderen kunnen dat waarschijnlijk ook beter plaatsen. Ik denk ook aan kinderen die een moeilijke periode hebben meegemaakt bv: scheiding, verlies van een familielid, ... Als ze het verwerkt hebben gaan ze waarschijnlijk toch terug goed kunnen presteren.
|
#2
|
|||
|
|||
Ik denk dat het beter is als zowel secundaire als ook het basisonderwijs ook met een soort van ISP gaat werken. leerlingen die in het eerste leerjaar enkel met wiskunde een probleem hebben zouden nu moeten blijven zitten. Mijn idee is om die gewoon naar het tweede leerjaar te laten overgaan en de problemen met wiskunde individueel aan te pakken. Laat ze bijles volgen over de leerstof van het eerste leerjaar. Ik denk dat als een leerling alleen bij een leerkracht zit veel sneller met de leerstof weg zal zijn dan als die leerling in het eerste moet blijven zitten en gewoon terug in een groep van 20 de leerstof te horen krijgt. besteed aandacht aan die leerling. Zijn er 2 of 3 leerlingen die problemen hebben met een bepaald vak, geef dan een bijles in een groepje van 2 of 3.
Ik heb dat in het secundair ook gemerkt. Toen we met een klas van 20 a 25 leerlingen zaten, had ik veel meer last om op te letten en met de leerstof vertrouwd te raken dan in mijn laatste jaren toen we maar met 3 meer in de klas zaten voor bepaalde vakken. zet leerlingen gewoon in kleinere groepjes naargelang hun achterstand, en probeer dat zo bij te werken. Ik denk dat dit veel beter zal zijn dan de leerlingen gewoon een jaar te laten overdoen. |
#3
|
|||
|
|||
Eerste jaar overdoen geeft vaak nog meer problemen
Ik begrijp het standpunt van het artikel volledig. Jongeren die hun eerste jaar overdoen beginnen inderdaad terug van nul, sommigen vinden dat saai waardoor ze minder hun best gaan doen. Ze zullen uiteraard wel een aantal vakken onder de knie hebben, maar ik geloof NOOIT dat zij van het ene jaar op het andere hun 'buisvakken' ineens perfect gaan kunnen door dit jaar over te doen. Ik denk dat vooral verder moet worden gekeken en de aandacht moeten richten naar de waarom-vraag. Waarom moet de leerling blijven zitten? Waarom heeft de student zoveel problemen met dit vak? Een jaar overdoen gaat daar niets aan veranderen! Uiteraard is dit niet de enige oorzaak die in het artikel en de reacties worden aangehaald. De leerling kan problemen hebben buiten de school of problemen met zijn eigen identiteit die wordt gevormd, en dat uit zich natuurlijk in gedrag en schoolresultaten. Dan is het de leraar en de ouders hun taak om er toch te zijn voor deze jongeren en samen met hen een mogelijkheid zoeken dit te verwerken en die resultaten omhoog te krijgen. Dat is niet altijd even eenvoudig, maar alle hulp is welkom in zo'n zaak. Daarnaast heb je ook nog diegenen die puur woede en haat voelen omdat ze zich gepest voelen dat ze hun jaar moeten overdoen, dat vormen meestal grote problemen in de klas omdat zij de sfeer bederven. Daarvoor is soms een strengere aanpak nodig, die wel redelijk ver kan gaan. Want het is niet omdat iemand gefrustreerd en kwaad is dat al de rest daarvoor moet boeten.
|
#4
|
|||
|
|||
Radio 1 laat deze week enkele 'bekende' zittenblijvers aan het woord om hun hart uit te storten.
Vooral de eerste getuigenis van Johan Heldenbergh is ontroerend. Hij was een beetje de weg kwijt, verloor de goesting om te leren gaandeweg, snapte het nut van die 'cosinussen en sinussen' niet (herkenbaar!), maar is na hard werken toch een gediplomeerd acteur. Op het einde vertelt hij hoe zenuwachtig hij is elke keer zijn moeder in de zaal zit, omdat hij dan kan laten zien dat alles toch nog is goed gekomen, dat hij zijn weg gevonden heeft... links: -Johan Heldenbergh (Acteur, twee keer blijven zitten in het middelbaar en één keer op Herman Teirlinck) http://internetradio.vrt.be/radiospe...hanheldenbergh -Chokri Mahassine (organisator Pukkelpop, blijven zitten in het tweede middelbaar) Hij ging als het eerste allochtoon naar het atheneum in zijn tijd maar mede door een slechte leeromgeving thuis (hij woonde in een cité, alle andere kinderen uit zijn buurt gingen naar een beroepsschool,...) moest hij een jaar blijven zitten. Na een gevoel van falen, vond hij zijn draai en heeft hij zich erg goed aangepast. Voor hem draaide dat jaartje zittenblijven dus erg positief uit. http://internetradio.vrt.be/radiospe...hokrimahassine Bron: Radio 1, Joos http://www.radio1.be/category/vrije-...zittenblijvers |