actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 16th May 2011, 16:39
thibaut.verrelst. thibaut.verrelst. is offline
Registered User

Economie als algemeen vak

Ook ik zit met een scheeftrekking in mijn mening aangezien economie een van mijn keuzevakken is. Dat ik dan zeg dat ik economie als algemeen vak een goed idee vind komt dus niet als een verassing. Steeds als ik zelf lessen aan het maken of aan het geven ben denk ik terug aan mijn schooljaren. Voornamelijk aan hoe weinig economie ik eigenlijk gehad heb. SEI, IAV en adere vakken zijn al prachtige vakken als inleiding in een eerste graad. Als je na gaat welke leerinhouden daar aan bod komen kan je niet anders concluderen dat deze bijna de volledige dagelijkse maatschappelijke bezigheden en problemen weergeefen. Dit blijft ook zo tijdens volgende jaren, helaas moet je daar dan voor gekozen hebben, wat bij mij niet het geval was. Als ik nu terug kijk heb ik daar niet onmiddellijk spijt van. Toch vind ik het abnormaal dat het vak economie dan (bijna) helemaal wegvalt. Daar heb ik wel spijt van. Ik lees ideeën over hoe dit zou moeten opgelost worden; integreren in meer PAV lessen, via de VOET in projectweken of zelfs volledig invoeren als algemeen vak… Daar kan ik enkel over besluiten dat ik het allemaal goede ideeën vind. Al gaat mijn mening meer naar het laatste voorstel.
Met citaat antwoorden
Oud 19th May 2011, 17:56
jorina jorina is offline
Registered User

Ik vind dit zelf een heel goed idee. Één van mijn keuzevakken is ook economie, dus is het logisch dat ik voor dit idee ben. Mijn mening is er wel niet op gebasseerd gewoon omdat ik economie leuk vind, maar eerder omdat het zeer nuttig is. Velen denken dat economie een ongeloofelijk moeilijke richting is. Er zijn moeilijke delen bij, maar dat hoeven niet noodzakelijk de delen te zijn die de leerlingen moeten krijgen als economie een algemeen vak zou worden. Boekhouden en moeilijke grafieken kunnen achterwege gelaten worden, maar er zijn toch zaken zoals betaalmiddelen, het spel van vraag en aanbod, beleggingen,... die toch wel heel interessant zijn en nuttig om weten. Veel dingen hiervan hebben ze ook voor later nodig, (denk maar aan een huis kopen, leningen aangaan,...) dan is het toch wel handig als jongeren toch een basiskennis hebben. Ik ben er dus helemaal voor dat het een algemeen vak wordt in elke richting.
Met citaat antwoorden
Oud 24th May 2011, 10:00
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User

Ik denk dat het invoeren van economie als een algemeen vak nuttig kan zijn maar ik zou eerder opteren voor een combinatie van allerlei vakken.
Zo kan er bijvoorbeeld huishoudkunde, ict en economie misschien geintegreerd worden in één vak? Zo leren de leerlingen van alles de basis en ik denk dat ze hier al ver mee komen in de maatschappij.
Ook vind ik dat economie wel een algemeen vak mag worden omdat leerlingen steeds vroeger zakgeld krijgen maar hoe moeten ze hier mee omgaan? Vaak worden er thuis geen regels opgelegd of lappen de kinderen hier hun laars aan. Ik denk dat leerlingen hier veel mee zijn dat ze kennis hebben over de economie.
Ook zijn vele leerlingen niet op de hoogte van de mogelijkheden die er zijn wanneer ze alleen gaan wonen of samen gaan wonen. Hoe kunnen ze nu omgaan met een lening en hun loon/wedde als ze niets daarover weten? Ik denk dat zelfs vele niet weten hoe hun loon tot stand komt! Dit zou essentiele informatie moeten zijn!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:30.