![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik vind dit persoonlijk een zeer goede zaak. Je wordt dagelijks met economie geconfronteerd en het is dan ook belangrijk dat je weet waarover het gaat. Ik heb zelf 4 jaar economie gehad in het middelbaar en er waren heel wat leerlingen die een andere richting volgden en die het spijtig vonden dat zij nooit economie hadden gehad, dus er is zeker vraag naar.
Ik vind ook dat economie boeiender wordt van zodra je er meer over te weten komt. Als leerlingen een goede basiskennis hebben, voelen ze zich misschien meer aangesproken om een 'economische' richting te gaan volgen. |
#2
|
|||
|
|||
![]() ![]() Maar toch enkele kanttekeningen: --> Zoals reeds aangegeven: Lesgeven over aandelen, obligaties, conjunctuur, verzekeringen, huren of kopen, registratierechten... heeft echt geen enkele zin in de eerste graad van het secundair onderwijs! Het is totaal niet leefwereldgebonden en zelfs niet relevant voor deze leerlingen! --> Zaken zoals zakgeld, reclamestrategie, studentenjob... die nu in het vak SEI in sommige 2de jaar A-stroomrichtingen worden gegeven zijn wel relevant op die leeftijd! Dus graag in 3de graad een vak dat voorbereid op de economische samenleving. Graag ook geen blind 'kapitalistisch' vak. De tijd van het pure kapitalistische vak ligt nu wel bijna achter ons, dus graag een vak dat openstaat voor verschillende economische visies. Ah ja en trouwens: --> In veel beroepsklassen 3de graad en 7de jaar is er wel aandacht voor zaken zoals huren of kopen, lenen, bankzaken... Misschien moeten aso- en tso-richtingen maar eens iets leren van hun beroepscollega's! ![]()
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
|
#3
|
|||
|
|||
Ik heb vorig jaar een les in een 4de jaar BSO moeten geven over de betaalmiddelen. Tot mijn grote verbazing waren er veel leerlingen die liever cash betaalde omdat ze niets afwisten van overschrijvingen, bankkaarten ,... Deze kennis zouden leerlingen van een vierde jaar toch wel moeten hebben want dit zijn de leerlingen die 3 jaar later afstuderen en meteen kunnen gaan werken.
Ook ik vind het dus een goede zaak dat de leerlingen een verplichte les economie gaan krijgen. Dit wel op voorwaarde dat de economie functioneel wordt gegeven. Economie mag volgens mij geen ver van mij bedshow zijn. Zoals enkele hier ook al aangeven moeten de leerlingen in deze lessen economie in aanmerking komen met de dagelijkse geldzaken. Enkele personen geven aan dat ze een verplicht uurtje economie niet nuttig vinden. Ik vind dit niet waar. Op één uur per week kan je de leerlingen al heel wat bijbrengen over de economie. De leerlingen zullen zo basiskennis opbouwen die ze dan in hun vrije tijd verder kunnen uitbouwen want of je nu wilt of niet we leven in een maatschappij waar economische zaken zeer sterk aanwezig zijn. |
#4
|
|||
|
|||
Economie als verplicht schoolvak
Ik moedig dit alleen maar aan. Ik volg momenteel ook bij de lerarenopleiding economie om als vak te mogen geven. En vind het niet meer als normaal dat jongeren in de middelbare school op zijn minst 1 uurtje economie per week hebben. Ik heb in mijn middelbare school handel en boekhouden-informatica gevolgd en ik was heel blij dat ik economie kreeg. Zonder economie kan er geen land zijn. Zie bv naar Griekenland, het land zit in crisis door de ECONOMIE. Ook heb je geld nodig om dingen te kunnen betalen. Iedereen vraagt zich wel eens af waarom de prijs stijgt/daalt. Daarom is dit echt wel van toepassing om het verplicht te maken. Wiskunde is toch ook een verplicht vak, waarom economie dan niet? Ik ben er een echte voorstander van!!
|
#5
|
|||
|
|||
Als toekomstig economie leerkracht kan ik niet anders dan dit geweldig te vinden. Als wij nu stage moeten geven aan economie klassen of handel klassen, ga je er in je lesvoorbereiding altijd van uit dat ze al een bepaalde voorkennis hebben. Toch zeker over de belangrijkste dingen waar we dagelijks mee in contact komen. Voor de economische richtingen kan je dit misschien vanzelfsprekend nemen, maar andere klassen waar ze geen economie hebben, is hun voorkennis dan ook bijna nul. Toch komen ze dagelijks en meerdere malen per dag in aanraking met economische aspecten. Die klassen moeten dan niet alles heel uitgebreid zien, maar een beetje informatie over de belangrijkste zaken zoals geld beheren, de markt, enzovoort zou voor de leerlingen ook makkelijker zijn om dingen te begrijpen.
Als ik naar persoonlijke redenen ga kijken vind ik dit natuurlijk ook super. Het betekent alleen maar extra jobkansen. In mijn geval is dit dus win win situatie. |