![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik ben het volledig eens met Nathalie. De journalisten moeten toestemming vragen aan de betrokkenen om foto’s te mogen publiceren. De krant Het Laatste Nieuws had op woensdag 14 maart 2012 foto’s van de blog van de kinderen gehaald en deze gepubliceerd. Op donderdag 15 maart 2012 stonden in de kranten Het Laatste Nieuws foto’s van alle overleden kinderen. Het Nieuwsblad had foto’s gepubliceerd van alle kinderen die in de bus zaten. Ze hadden hier voor een zwart-wit druk geopteerd omdat dat volgens hen serener overkwam. De ouders waren daar heel kwaad over, wat ik zeker kan begrijpen. De hoofdredactrice van het Nieuwsblad zei dat iedereen aan deze foto’s kan komen en dat iedereen deze al gezien had, dus waarom zouden we deze dan niet publiceren? Oké, de foto’s van de kinderen stonden op het internet. De kinderen hadden daar zelf voor gekozen, maar voor het ongeval niet. Dus uit respect publiceer je deze foto’s beter niet. De ouders, familie, vrienden… worden nu dagelijks geconfronteerd met nieuwe foto’s van hun overleden kind. Het beste is dat de journalistiek zich een beetje op de achtergrond houdt, want zoals Nathalie al had aangehaald: De wereld van vandaag is steeds meer en meer gericht op het emotionele.
|
#2
|
|||
|
|||
Ik walg soms enorm van de, al dan niet internationale, pers. Nog geen uur na het busongeval in Zwitserland pakte de Belgische website clint.be reeds uit met een "fotospecial" van de geschokte en troosteloze ouders. De vraag van de politie om afstand te houden van de familieleden van de slachtoffers werd dus compleet genegeerd. Ik wist al langer dat ik van clint.be allesbehalve kwaliteit moest verwachten, maar dit is echt respectloos. Journalisten staan vaak als aasgieren te wachten op de laatste nieuwtjes en gaan daarvoor niets uit de weg. Kinderen lastigvallen met foto's van de overledenen? Waar gaat dit naartoe? Ethische waarden zijn de laatste jaren steeds meer en meer zoek in de journalistiek. Als het maar hits en aandacht oplevert, denken ze daar waarschijnlijk.
Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 18th March 2012 om 22:07 |