![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Jeetje, kan iemand dit idee uit hun hoofd praten?
Ik vind het een schitterend idee dat er geen onderscheid meer is tussen ASO, TSO en BSO maar anderzijds kunnen we gewoon niet zonder dit onderscheid. Differentiatie is iets enorm moeilijk, en praktisch niet haalbaar op het niveau dat zij nu voorstellen. Uitdieping, verbreding, allemaal heel leuk? Maar hoe ga jij eenzelfde soort leerstof op ASO, TSO en BSO niveau uitleggen op 50 minuten? Ook vraag ik me af hoe ze de leerlingen gaan testen? Krijgen de leerlingen die eigenlijk nu in het BSO zouden zitten dan dezelfde test als de leerlingen die nu in het ASO zouden zitten? Of gaat men hier onderscheid in maken? Want dan zit je natuurlijk met het pesten in een klas: Haha, jij bent dommer. Hetzelfde effect als nu tussen Aso-Bso. Anderzijds gaan de 'slimme' dan natuurlijk minder moeite doen om ook een makkelijkere test te krijgen. En wat met het overgaan naar een volgend jaar? Want afzakken kan je niet... Nee, hou het maar bij het klassieke systeem... |
#2
|
|||
|
|||
Ik denk dat deze hervorming in theorie heel mooi klinkt, maar dat het in werkelijkheid moeilijk realiseerbaar is. We leren zelf in onze opleiding dat het belangrijk ik om te differentiëren en om een aanbod te creëren dat aansluit bij de individuele vraag van elke leerling. Zelfs binnen een klas is het zeer moeilijk om rekening te houden met het niveau, de interesses en de mogelijkheden van elke leerling, wat gaat dit dan zijn als het bij wijze van spreken één 'mengelmoes' wordt?
Ik begrijp dat het onderscheid ASO/TSO/BSO voor sommigen discriminerend kan overkomen, maar ik denk dat dit het beste is voor de leerlingen zelf. Op deze manier kunnen de leerkrachten tegemoetkomen aan hun eisen, noden, vragen... |