actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2013, 11:12
Eva.Van Peer Eva.Van Peer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 64
Ik vind dit een zeer goede evolutie. Zoals Toon Martens al aangeeft, zijn er veel studenten die bepaalde studierichtingen blijven uitproberen ook al lukt het hen niet om deze succesvol af te leggen. Dit zorgt er dan ook voor dat vele studiepunten verloren gaan.
Het feit dat een deel van de studenten beginnen in te zien dat ze zorgzaam moeten omspringen met hun leerkrediet is dus heel positief. Dit toont namelijk aan dat ze aan het nadenken zijn over hun toekomst. Ze zijn dus begaan met de beroepsmogelijkheden die vasthangen aan het al dan niet hebben van een diploma hoge school of universiteit. De realiteit is namelijk zo dat er zonder dit diploma niet veel werkgelegenheden zich zullen aanbieden die kunnen zorgen voor een inkomen waarmee je jezelf en/of je gezin kan onderhouden. Hoeveel te meer studenten dit dus beginnen in te zien, hoeveel te beter hun eigen toekomst er wordt uitzien. Ook voor de economie is dit positief.
Veto vermeld in dit artikel dat niet alle studenten een andere studierichting gaan volgen. Dit is zeer spijtig. Het aanmoedigen van deze studenten door bijvoorbeeld een toets te voorzien waaruit ze kunnen afleiden welke studierichting beter bij hen past, zou misschien deze studenten kunnen helpen bij het maken van een goede en doordachte keuze.

Dit artikel kon je vandaag ook terugvinden bij de redactie (Bron: N.N., Meer studenten kiezen tijdens jaar andere richting. De redactie, 2013-03-05, (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...ierichting_Veto))
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th March 2013, 21:21
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Zoals Eva al aanhaalt, kunnen we bijvoorbeeld een test doen om te zien waar je het beste terecht kan. Maar dan lopen we natuurlijk het risico dat goede leerlingen niet doen wat ze graag doen. Je kan bijvoorbeeld erg goed zijn in Wiskunde, maar je voorkeur gaat toch uit naar een kunstopleiding. Dus deze test is geen sluitende garantie voor een goede keuze. Ik vind dat we dit probleem al in het secundair onderwijs moeten aanpakken. Als men een aantal weken voorziet waarin de leerlingen verschillende beroepen kunnen testen, kunnen ze zich een beter beeld vormen. Ze weten hoe het eraan toegaat in de echte wereld. Voor leerlingen concrete zaken erg noodzakelijk. Dus enkel theoretische uitleg volstaat volgens mij niet. Dit project vergt natuurlijk veel organisatie van de school. Maar er kan misschien wel met dit idee gewerkt worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:10.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.